Oppslag i Khrono: Merittering ekskluderende for enkelte?
I Khrono-artikkelen Kritisk til reglene rundt merittering: — Stammespråket bestemmer settes deler av meritteringsordningen i fokus. Professor Einar Ytreberg ved Universitetet i Oslo peker på utfordringer knyttet hva som vektlegges i vurderingene. Han hevder at pedagogene har fått for mye definisjonsmakt, noe som kan bidra til at ordningen oppleves som ekskluderende for andre fra ulike fagdisipliner og utdanninger.
Artikkelen inkluderer også refleksjoner fra to av våre egne meritterte om hvilken betydning meritteringsordningen har hatt for dem. Professor Bernt Arne Bertheussen i ved Handelshøgskolen fremhever at han er blitt mer eksperimenterende i sin undervisning, mens professor Tove I. Dahl peker på verdien av nettverket som har vokst frem blant undervisere som jobber langsiktig med undervisningskvalitet.
Diskusjonen som reises i artikkelen - at meritteringsordningen kan oppleves som ekskluderende for enkelte fagdisipliner og utdanninger - er både relevant og viktig. Dette er problemstillinger vi må ta på alvor, og vil bli fulgt opp i Pedagogisk akademi.