Oversikt over sesjoner under NABU-konferansen
Chair: Inger W. Krempig (UiT Norges arktiske universitet)
Sesjonsbeskrivelse:
Sesjonen utforsker hvordan bærekraft konkretiseres i utdanning – fra lærerutdanning og tverrfaglig undervisning til praktiske aktiviteter som jakt og slakt. Bidragene viser hvordan bærekraft kan forstås, undervises og erfares som en helhetlig del av undervisningens økologiske, sosiale og kulturelle dimensjoner.
Chair: Stig Misund (UiT Norges arktiske universitet)
Sesjonsbeskrivelse:
Sesjonen utforsker hvordan natur, kultur, verdier og etikk kan forstås som kjerneelementer i bærekraftdidaktikk. Gjennom filosofiske og kritiske perspektiver belyses spørsmål om eksistensiell tilhørighet, økopedagogikkens fornyelse og solidaritet som didaktisk og samfunnsmessig prinsipp.
Chair: Helge Chr. Pedersen (UiT Norges arktiske universitet)
Sesjonsbeskrivelse:
Denne sesjonen undersøker hvordan samiske perspektiver og stedsbasert kunnskap kan danne grunnlag for bærekraftig utdanning. Bidragene viser hvordan urfolkspedagogikk, praksiser i uterommet og samisk naturforståelse kan berike undervisningen – både teoretisk og praktisk – og styrke elevenes helhetlige forståelse av bærekraft.
Chair: Bjørnar Ødegårdstuen (UiT Norges arktiske universitet)
Sesjonsbeskrivelse:
Bidragene i denne sesjonen setter bærekraftundervisning inn i et globalt og kritisk perspektiv. Her diskuteres hvordan språk, politikk og ulikhet former forståelser av bærekraft – fra engelskundervisning og geofag i videregående til miljøengasjement i høyere utdanning.
Chair: Jo Espen Tau Strand. (UiT Norges arktiske universitet).
Sesjonsbeskrivelse:
Denne sesjonen retter oppmerksomheten mot hvordan bærekraftundervisning faktisk gjennomføres i praksisfeltet. Presentasjonene viser eksempler fra grunnskole og lærerutdanning, og drøfter utfordringer, erfaringer og kreative tilnærminger til tverrfaglig og studentaktiv læring for bærekraft.
Chair: Tove Aa. Utsi (UiT Norges arktiske universitet)
Sesjonsbeskrivelse:
Sesjonen belyser hvordan lærere og yrkesfaglærere kan utvikle bærekraftig praksis i møte med endringer i natur og samfunn. Bidragene spenner fra læreres forståelser av bærekraft i yrkesfag til forskningsbasert innsikt i botaniske og klimatiske endringer i nordområdene, og viser hvordan slik kunnskap kan brukes aktivt i undervisning for bærekraftig utvikling.