Frühling 2026
HSO-3302 Samhandling i helsefaglige praksiser - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som har studierett ved M-HELUTV master i helsefaglig utviklingsarbeid.

Emnet kan tas som enkeltemne


Admission requirements

For opptak til enkeltemner tilhørende M-HELUTV Master i helsefaglig utviklingsarbeid gjelder følgende opptakskrav:

  • bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helsefag, for eksempel ergoterapi, fysioterapi, radiografi, sykepleie, vernepleie, tannpleie, paramedisin, bioingeniørfag og psykologi

eller

  • bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i sosialt arbeid, barnevern eller pedagogikk
  • minimum ett års relevant yrkeserfaring i fulltid eller tilsvarende fra helse- eller sosialtjeneste
    • Yrkeserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent, samt start- og eventuell sluttdato.

Søknadskode 9371 - Enkeltemner på masternivå.

Mer informasjon om opptak til enkeltemner på masternivå ved UiT: https://uit.no/utdanning/opptaksinfo#innhold_711493


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HEL-3145 Fag, kunnskap og samhandling 10 stp

Course content

I emnet drøftes helsefagenes tradisjon og egenart i en helsetjeneste i endring. Endringer stiller nye krav til kompetanse og faglighet, og emnet tematiserer flerfaglighet, tverrfaglighet og samhandling i lys av globale trender og nasjonale og lokale forhold.

I emnet drøftes sentrale fenomener i helsefaglige praksiser som for eksempel brukermedvirkning, pasientforløp, teknologi og personsentrerte tjenester. Sentrale fenomener belyses ved hjelp av ulike teoretiske perspektiver.


Objective of the course

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om helsefagenes egenart og funksjon og samhandling i helsetjenester i endring
  • har inngående kunnskap om ulike perspektiver på fenomener som for eksempel brukermedvirkning, pasientforløp, teknologi og personsentrerte tjenester
  • kan grundig gjøre rede for profesjonsteoretiske strømninger og har forståelse for hvordan disse får betydning for tverrfaglig arbeid

Ferdighet

Studenten

  • kan bruke ulike perspektiver i analyser av samhandling i helsefaglige praksiser og utviklingsarbeid
  • drøfte hvordan utvikling i helsetjenestene får betydning for fagenes egenart, funksjon og samhandling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til sentrale begreper som er introdusert i emnet
  • kan drøfte helsefaglige problemstillinger på en selvstendig måte
  • kan formidle mulig tema for egen mastergradsoppgave og knytter dette til sentrale teoretiske perspektiver

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Teaching methods

Emnet består av forberedende selvstudier og en to ukers samling. Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner i plenum og i mindre grupper.

Pensum er på ca. 600 sider.

Samlet arbeidsmengde er beregnet til 250-300 timer.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 23.01.2026 09:00 (Utlevering)
13.02.2026 14:00 (Innlevering)
3 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering og deltakelse masteroppgaveseminar Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • For å kunne ta eksamen kreves det minimum 80 % deltakelse i timeplanfestet undervisning.
  • Det arrangeres et masteroppgaveseminar hvor studentene presenterer en utdypning av sitt teoretiske utgangspunkt for egen mastergradsoppgave. Det skal leveres et skriftlig notat i forkant av seminaret, og studentene må delta aktivt i både egen presentasjon og opposisjon av medstudenter for å få godkjent arbeidskrav.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic