Frühling
2026
STV-3058 Nyere lederskapsteori - 10 stp
Admission requirements
Bachelorgrad og faglig fordypning: Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.
I bachelorgraden eller tilsvarende kreves det at følgende fordypning inngår:
- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak
- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag
- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre: Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (hele graden/180 studiepoeng). Emner med vurderingsuttrykk «bestått» blir ikke inkludert i beregningen. Studenter fra andre læresteder søker opptak på et tilsvarende grunnlag.
Søknadskode: 9371 - enkeltemner på masternivå.
Course overlap
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
STV-6302 Ledelse og organisasjonsdesign 5 stpSTV-6308 Masteremne i endringsledelse: Organisasjonsdesign og implementering 5 stp
STV-6309 Personalutvikling 5 stp
FLY-6302 Ledelse og organisasjonsteori 3 stp
Course content
Siden begynnelsen av 1980-tallet har det vokst frem en rekke nye teorier om ledelse. Dette skyldes dels hendelser som har satt ledere i forlegenhet, og dels at tidligere teorier har kommet til kort når det gjelder å forstå og forklare ledelse i vår tids organisasjoner. I dette emnet vil spennvidden i nyere teorier om ledelse bli presentert og deres styrke og svakheter drøftet.
Følgende tilnærminger til ledelse vil bli særlig belyst:
- Ledelseslitteraturens opprinnelse og historie
- Karismatisk Ledelse
- Transformasjons- og transaksjonsledelse
- Etisk ledelse
- Åndelig/spirituell ledelse
- Autentisk ledelse
- Estetisk ledelse
- Distribuert ledelse
- Tjenesteledelse (Servant Leadership)
- Teamledelse
- Nyere situasjonsteori
- Den nye generasjonen og ledelsesteoriene
- Kritiske tilnærminger til ledelse
Objective of the course
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- den historiske utviklingen av ledelsesfaget
- hva som skiller de ulike teoretiske tilnærmingene til ledelse fra hverandre og hvorfor de er vokst frem.
- kritikken av de respektive teoriene
- de empiriske kunnskapshullene innenfor forskningsfeltet
Ferdigheter
Studenten kan:
- forholde seg kritisk til ulike teorier om ledelse spesielt, og ledelsesfaget generelt
- anvende nyere teorier om ledelse i empiriske studier
- gjennomføre et selvstendig og avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til ledelse av vår tids organisasjoner
Kompetanse
Studenten kan:
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både med spesialister og til allmennheten
- presentere og formidle selvstendig arbeid ved hjelp av fagets begrepsapparat
Teaching methods
Undervisningen er samlingsbasert. Undervisningsformen vil veksle mellom seminar og forelesning.
Kvalitetssikring av emnet
Emnet evalueres en gang per programperiode, med underveisevaluering og sluttevaluering. Evaluering foretas vanligvis muntlig, slik at studentene og faglærer kan komme i dialog om ev. behov for endringer.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 0/1 | 1 Uker | A–E, stryk F |
Muntlig eksamen | 1/1 | A–E, stryk F |