Frühling
2026
SSO-2116 Sosialfaglig fordypning - 30 stp
Obligatory prerequisites
SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller, SSO-1112 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis, SSO-1113 Perspektiver på sosialfaglige problemstillinger og yrkesutøvelse, SSO-1114 Beslutninger og dilemmaer i sosialt arbeid, SSO-1115 Sosialt arbeids praksisCourse content
Emnet er en fordypning i sosialt arbeid som består av to deler:
1. Mangfold og marginalisering
2. Bacheloroppgave.
Emnet gir innsikt i kritiske perspektiver i sosialt arbeid, og vektlegger refleksjon over profesjonsutøvelsen. Videre gir emnet innføring i vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode. Emnet legger vekt på kritisk refleksjon og analytisk tenkning.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om kritiske perspektiver i sosialt arbeid.
- har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet.
- har kunnskap om anti-rasistisk, anti-diskriminerende og anti-undertrykkende arbeid.
- har kunnskap om forholdet mellom minoriteter og majoriteter.
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske posisjoner.
- har kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige metodetilnærminger, både kvalitative og kvantitative.
- har kunnskap om forskningsetiske prinsipper og retningslinjer.
- har kunnskap om rapportering av empiriske undersøkelser.
- kan forholde seg kritisk til kunnskapsproduksjon og kilder.
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere kritisk over egen rolle og profesjonelle identitet.
- diskutere sosialfaglige teorier og arbeidsmåter sin betydning i forhold til marginalisering.
- analysere hvordan majoritets- og minoritetstilhørighet har betydning for utstøting.
- gjøre rede for hva som kjennetegner kvantitative og kvalitative metoder innen samfunnsvitenskap.
- planlegge og gjennomføre en bacheloroppgave.
- vise analytisk kompetanse og kritisk refleksjon.
- vurdere relevant faglitteratur og utøve kildekritikk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsproduksjonen i sosialt arbeid.
- kan gjenkjenne forhold som bidrar til marginalisering og utstøting.
- har innsikt i forhold som bidrar til diskriminering og undertrykking, og hvordan fremme en ikke-diskriminerende og ikke-undertrykkende praksis.
- forstår grunnleggende prinsipper i kunnskapsproduksjon.
- forstår sammenhenger mellom teori og empiri.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Oppgave | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Individuelt skriftlig arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse knyttet til bacheloroppgaven | Godkjent – ikke godkjent |
Nærværskrav | Godkjent – ikke godkjent |