Frühling
2026
SSO-1112 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis - 30 stp
Course content
Emnet gir en innføring i forebyggende sosialfaglig arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
Gjennom emnet får studenten kunnskap om tidlig innsats, samspillet mellom helseutfordringer, sosiale problemer og levekår i ulike livsfaser, sosial ulikhet og levekår. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
Emnet gir også kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.
I emnet introduseres studenten for sosialfaglige arbeidsmåter.
I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis.
Objective of the course
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
- har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- har bred kunnskap om samspill, kommunikasjons- og relasjonsarbeid.
- har kunnskap om folkehelsearbeid, forebyggende og helsefremmende arbeid.
- har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
- har kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og velferdspolitikkens betydning for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
- har kunnskap om samarbeid og samspill mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
- Har kunnskap om ulike arbeidsmåter i sosialfaglig arbeid herunder oppsøkende arbeid og pedagogiske metoder og tiltak miljøterapeutisk arbeid.
- kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
- kjenner til betydning av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende faglig kunnskap for å fremme mestring og endring og sikre deltakelse og medvirkning.
- planlegge, koordinere og praktisere forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn unge og voksne oppholder seg.
- Anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid, gjennom å anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
- reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
- reflektere over hvordan ulike forhold påvirker valg av arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
- reflektere over sosionomens og barnevernspedagens rolle i systematisk endringsarbeid.
- anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
- reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i kommunikasjon, relasjon og samhandling.
- har kunnskap om endringsarbeid, forebygging og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelse i møte med ulike brukergrupper.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Arbeidskrav 1 | Godkjent – ikke godkjent | |
Arbeidskrav 2 | Godkjent – ikke godkjent | |
Arbeidskrav 3 | Godkjent – ikke godkjent | |
Obligatorisk praksis | Godkjent – ikke godkjent | |
Nærværskrav | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Arbeidskrav 1: Arbeidskrav i gruppe relatert til praksis
Arbeidskrav 2: Muntlig arbeidskrav i gruppe
Arbeidskrav 3: Individuelt skriftlig arbeidskrav
For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.
I praksis kreves nærvær på minimum 90% jfr. retningslinjer for praksis.