Frühling 2026
SSO-1112 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis - 30 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i sosialt arbeid, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

SSO-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SSO-1412 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis 30 stp

Course content

Emnet gir en innføring i forebyggende sosialfaglig arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.

Gjennom emnet får studenten kunnskap om tidlig innsats, samspillet mellom helseutfordringer, sosiale problemer og levekår i ulike livsfaser, sosial ulikhet og levekår. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.

Emnet gir også kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.

I emnet introduseres studenten for sosialfaglige arbeidsmåter.

I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
  • har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • har bred kunnskap om samspill, kommunikasjons- og relasjonsarbeid.
  • har kunnskap om folkehelsearbeid, forebyggende og helsefremmende arbeid.
  • har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
  • har kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og velferdspolitikkens betydning for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
  • har kunnskap om samarbeid og samspill mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
  • Har kunnskap om ulike arbeidsmåter i sosialfaglig arbeid herunder oppsøkende arbeid og pedagogiske metoder og tiltak miljøterapeutisk arbeid.
  • kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
  • kjenner til betydning av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap for å fremme mestring og endring og sikre deltakelse og medvirkning.
  • planlegge, koordinere og praktisere forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn unge og voksne oppholder seg.
  • Anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid, gjennom å anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
  • reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
  • reflektere over hvordan ulike forhold påvirker valg av arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
  • reflektere over sosionomens og barnevernspedagens rolle i systematisk endringsarbeid.
  • anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
  • reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i kommunikasjon, relasjon og samhandling.
  • har kunnskap om endringsarbeid, forebygging og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelse i møte med ulike brukergrupper.

Language of instruction and examination

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Eksamensspråket er norsk.


Teaching methods

  • forelesninger
  • selvstudier  
  • ulike typer studentaktive læringsformer  
  • gruppearbeid
  • praksis

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1 Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav 2 Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav 3 Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk praksis Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Arbeidskrav 1: Arbeidskrav i gruppe relatert til praksis

Arbeidskrav 2: Muntlig arbeidskrav i gruppe

Arbeidskrav 3: Individuelt skriftlig arbeidskrav

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

I praksis kreves nærvær på minimum 90% jfr. retningslinjer for praksis.


More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen, som tar utgangspunkt i gjennomført og godkjent arbeidskrav 3.

Muntlig avholdes digitalt.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic