Frühling 2026
SOS-2005 Fordypningsoppgave i sosiologi for lektorutdanninga - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanning med studieretning sosiologi. Emnet kan etter søknad også tas som enkeltemne eller som støtteemne i andre bachelorgradsprogrammer.

Obligatory prerequisites

FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, SOS-1001 Individ og samfunn, SOS-1002 Sosiologiens klassikere, SVF-1050 Samfunnsvitenskapelig metode

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SOS-2002 Bachelorgradsoppgave 10 stp

Course content

Emnet støtter deg gjennom alle trinnene som er nødvendige for å fullføre fordypningsoppgaven med et godt resultat. Når du skriver fordypningsoppgaven skal du gjøre en selvstendig, mindre undersøkelse og fordype seg i en selvvalgt aktuell eller teoretisk problemstilling.

Du får utforske teorier og metoder, vitenskapsteorietiske tradisjoner og perspektiver og bruke disse i din egen undersøkelse. Du får kollektiv og individuell veiledning om hvordan du håndterer identifiseringen av forskningsspørsmålet ditt, operasjonalisering, teoretisk diskusjon, etisk godkjenning og analyse.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om samspillet mellom vitenskapsteoretisk posisjon, teori og metode
  • kunnskap om hvordan en utformer en sosiologisk problemstilling
  • forståelse for hvordan en med utgangspunkt i egen problemstilling tilegner seg teori og/eller empirisk materiale for en selvstendig sosiologisk drøfting.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sosiologiske analysemåter i refleksjonen over et spesifikt tema
  • presentere faglig innhold muntlig og skriftlig, og gi kommentarer til andre og motta tilbakemelding på egne framlegg.
  • bruke kilder og referanser på en faglig forsvarlig måte
  • behandle et faglig tema på en etisk forsvarlig måte.

Kompetanse

  • studenten kan tilegne seg kunnskaper på et felt og anvende disse i arbeid med en større oppgave.

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk er skandinavisk. Eksamen kan avlegges på norsk eller annet skandinavisk språk. Det kan søkes instituttet om å avlegge eksamen på engelsk.

Teaching methods

Undervisningen organiseres som et felles seminar (omtrent 7-8 dobbeltimer) med korte introduksjoner, gruppeveiledning og ulike studentaktiviteter som støtter direkte opp om arbeidet med fordypningsoppgaven. I tillegg får dere individuell veiledning underveis i arbeidet med oppgaven.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bestått – Ikke bestått
Oppgave 0/1 Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tema og problemstilling Godkjent – ikke godkjent
Prosjektdesign Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the assignment

Eksamen består av:

Oppgaven skal være på 4000 ord (ca. 10 sider +/- 10 prosent). Oppgaven kan skrives individuelt eller i grupper. Det må framgå hvilke(n) del(er) av oppgaven den enkelte er ansvarlig for, og oppgaven må være tilsvarende større (minst 1000 ord ekstra per ekstra student).


More info about the oral exam

Den muntlige eksamen virker justerende på oppgavens karakter.

Den skriftlige delen av eksamen er valgt for å gi studentene erfaring med å skrive en større oppgave, mens den muntlige eksamen er valgt for å gi studenten anledning til å kunne inngå i en faglig samtale basert på fordypningsoppgaven og pensum.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.

Which parts of the exam must be taken during a new ordinary exam attempt?

Ved nytt ordinært eksamensforsøk må du avlegge eksamen i alle eksamensdeler.
  • Earlier years and semesters for this topic