Frühling 2026
SOA-2015 Antropologisk kunnskapsproduksjon - bacheloroppgave - 20 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk på Bachelor i sosialantropologi og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatory prerequisites

FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, SOA-1001 Kulturforståelse. Innføring i sosialantropologi, SOA-1010 Film, fortolkning og antropologisk forståelse, SOA-1011 Kultur og kommunikasjon

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SOA-2004 Sosial identitet, struktur og prosess 15 stp

Course content

Studenten skal forfatte et selvstendig arbeid basert på den faglige innsikten som er utviklet gjennom bachelorstudiet. Bacheloressayet skal basere seg på kompetanse ervervet gjennom de ulike delene av bachelorstudiet. En sentral del av emnet består i å ta til seg veiledning og kritiske innspill under skriveprosessen og å gi konstruktiv kritikk til andre. Tema for essayet må primært knyttes til et relativt kort feltarbeid, der du bruker bacheloressayet til å utrede mulige tema for et masterprosjekt. Bacheloressayet kan også være et selvstendig prosjekt uten å være forankret i feltarbeid, men må utarbeides på grunnlag av en problemstilling og en analysemåte som er tydelig forankret i sosialantropologi.

Objective of the course

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har forståelse for de elementære stegene i antropologisk analyse
  • forstår sammenhengen mellom metode og teorigrunnlag
  • forstår hvordan teoretiske hjelpemidler anvendes i fortolkning og forklaring av trekk i et empirisk materiale
  • kan redegjøre for forholdet mellom empiriske/analytiske funn og teoretiske ståsteder
  • forstår betydningen av tilbakemeldinger og faglig diskusjon for utviklingen av fagtekster

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utvikle en faglig relevant problemstilling
  • gjennomføre systematiske litteratursøk knyttet til empiriske funn eller problemstilling
  • organisere de ulike elementene i en antropologisk analyse og avpasse de ulike delenes plass i teksten
  • finne relevante teoretiske ressurser for å belyse et empirisk materiale
  • oppdage og dokumentere vesentlige trekk i et datamateriale på en systematisk måte
  • integrere kunnskapselementer og ideer fra ulike kilder og formidlingstyper
  • utforme faglig materiale skriftlig og utvikle dette gjennom muntlig presentasjon
  • anvende tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk for å forbedre egen tekst
  • gi tilbakemelding på andres tekster under forskjellige stadier av utvikling

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • forstå forskjellene på empiriske fakta, analytiske slutninger, faglige kunnskaper og meninger
  • knytte forskningsetiske hensyn til eget prosjekt
  • utvikle evne til kritisk oppfattelse av saksframstillinger, både i tekster og andre former for formidling av antropologiske prosjekter
  • være fortrolig med de formelle kravene til en vitenskapelig tekst slik som kildebruk og referanser

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningen består av ca. 15 dobbelttimer forelesninger og ca 5 dobbelttimer med seminarer.

Forelesningene skal gi studentene et grunnlag i emnets innhold, mens seminarene skal øke studentenes evne til å analysere og formidle faglige perspektiver.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 0/1 A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Et essay på ca. 1800 ord (ca. 5 sider) skrives over én uke og leveres til nærmere oppgitt frist.

Normalt skal essayet kontrastere ulike teoretiske perspektiver på studiet av et oppgitt tema. Vurderes som godkjent/ikke godkjent etter obligatorisk muntlig tilbakemelding.


More info about the assignment

Oppgaven skal være på 8000 ord (ca. 20 sider).

More info about the oral exam

Den muntlige eksamen virker justerende på oppgavens karakter.

Den skriftlige delen av eksamen er valgt for å gi studentene erfaring med å skrive en større oppgave, mens den muntlige eksamen er valgt for å gi studenten anledning til å kunne inngå i en faglig samtale basert på oppgaven og pensum.


Re-sit examination

Dersom det arrangeres utsatt eksamen, gis det anledning til å gå opp til kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.

Which parts of the exam must be taken during a new ordinary exam attempt?

Ved nytt ordinært eksamensforsøk må du avlegge eksamen i alle eksamensdeler.
  • Earlier years and semesters for this topic