Frühling 2026
PED-3065 Forskningsmetode og vitenskapsteori - 20 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk for studenter på master i spesialpedagogikk, master i logopedi, master i pedagogikk, og master i utdanningsledelse. Emnet kan tas som enkeltemne av studenter som er tatt opp på rektor- eller styrerutdanningen knyttet til UiT.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3054 Vitenskapsteori og forskningsmetode 20 stp
PED-3055 Forskningsmetode og vitenskapsteori 20 stp
PED-3050 Kvantitativ metode 7 stp
PED-3051 Kvalitative metoder i pedagogisk forskning 7 stp
PED-3053 Vitenskapsteori 7 stp
PED-3059 Forskningsmetode og vitenskapsteori 20 stp

Course content

Emnet består av vitenskapsteori, forskningsdesign, kvalitativ forskningsmetode og kvantitativ forskningsmetode.

Formålet med emnet er å forberede studenter til arbeid med egen masteroppgave, og gi et grunnlag for å kunne tolke, forstå og vurdere kvalitet på annen forskning. Videre skal emnet kvalifisere til å kunne delta i forskning og utredningsarbeid basert på ulike metodiske tilnærminger.

Metodeundervisningen vil omhandle planlegging, gjennomføring og vurdering av kvalitative og kvantitative forskningsundersøkelser. Det legges vekt på ulike forskningstradisjoner, design av forskningsundersøkelser, ulike metoder for innhenting av data (for eksempel observasjon, intervju, feltarbeid og survey), analyse av data, samt vurdering knyttet til validitet og reliabilitet i forskning.

Undervisningen i vitenskapsteori vil formidle kunnskap om hovedretningene innenfor vitenskapsfilosofien og ta opp spørsmål om vitenskapelig kunnskaps styrker og begrensninger.


Objective of the course

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskap:

Studenten skal ha:

  • Inngående kunnskap om hovedretningene innenfor pedagogikkfagets vitenskapsteori.
  • Bred kunnskap om ulike kvalitative forskningsmetoder og forskningsdesign i pedagogisk forskning.
  • Bred kunnskap om kvantitative metoder og forskingsdesign i pedagogisk forskning.
  • Inngående forståelse for forskningsetiske problemstillinger.
  • Kunnskap om prosedyrer for ivaretakelse av personvern.
  • Kunnskap om hvordan å anvende utdanningsfaglig relevant kunnskap på nye områder.

Ferdigheter:

Studenten kan

  • identifisere vitenskapsteoretiske premisser i pedagogiske forskningsarbeider.
  • formulere problemstillinger/forskningsspørsmål for pedagogiske forskningsprosjekter, og begrunne valg av relevante metodiske tilnærminger.
  • finne, anvende og vurdere pedagogisk forskningslitteratur for utvikling av et forskningsprosjekt.
  • anvende ulike tilnærminger for innhenting og analyse av kvantitative og kvalitative data.
  • anvende sentrale statistiske begreper, deskriptiv statistikk, prinsipper for generalisering av resultater og statistiske tester.

Kompetanse:

Studenten kan:

  • vurdere forskningsprosesser og publikasjoner på en faglig reflektert måte.
  • reflektere over vitenskapsteoretiske problemstillinger i forskning.
  • analysere og reflektere over relevante etiske problemstillinger på alle stadier i forskningsprosessen.
  • utvikle et avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
  • gjennom prosjektskissen formidle sitt selvstendige utdanningsfaglige arbeid og vise beherskelse av fagets uttrykksformer.
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk er norsk eller annet skandinavisk språk. Noe faglitteratur vil være på engelsk.

Eksamensspråk er norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.


Teaching methods

Emnet organiseres med fysisk samlinger og digital undervisning.

Undervisningen består av forelesninger og aktivitetsbaserte seminarer med praktiske øvelser. Omfanget vil være om lag:

  • To-tre fysiske samlinger á to-tre dager
  • Ca. åtte digital undervisningsøkter á tre timer
  • To økter undervisning knyttet til de ulike mastergradsprogrammene

Før oppstart av emnet legges det ut et digitalt forkurs som tar for seg grunnleggende begreper og tilnærminger i forskningsmetode og vitenskapsteori. Studenter som ikke har anbefalt forkunnskapskrav må gjennomgå digitale forkurs som forberedelse før undervisningen starter.

Det er obligatorisk oppmøte på minimum 70 % av undervisningen. Følgende kan ikke velges bort innenfor generelt oppmøtekrav:

  • Seminar hvor arbeidskrav/prosjektskisse presenteres.

Emnet evalueres årlig, fortrinnsvis i form av underveisevaluering.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen i kvantitativ metode 4/10 3 Timer A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen i vitenskapsteori og kvalitativ metode 6/10 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Test av grunnleggende kunnskaper i forskningsmetode og vitenskapsteori Godkjent – ikke godkjent
Øvingsoppgaver i kvantitativ metode Godkjent – ikke godkjent
Oppgave i kvalitativ metode Godkjent – ikke godkjent
Refleksjonstekst om vitenskapsteori Godkjent – ikke godkjent
Prosjektskisse for eget mastergradsprosjekt Godkjent – ikke godkjent
Presentasjon av prosjektskisse Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse på undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Studentene har et antall arbeidskrav gjennom hele semesteret.

  • Gjennomført test av grunnleggende kunnskaper i forskningsmetode og vitenskapsteori.
  • Øvingsoppgaver i kvantitativ metode
  • Oppgave i kvalitativ metode
  • Refleksjonstekst om vitenskapsteori
  • Prosjektskisse for eget mastergradsprosjekt
  • Presentasjon av prosjektskisse, og kommentarer til andre studenters prosjektskisser
  • Tilstedeværelse på undervisning (minimum 70 %)

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått ordinær eksamen i dette emnet. Dersom en av eksamensdelene ikke blir bestått, må studenten ta kontinuasjonseksamen kun i den delen som ikke er bestått.
  • Earlier years and semesters for this topic