Frühling 2026
JMO-3095 Jordmorfaglig praksis 5, helhetlig og selvstendig jordmorvirksomhet - 15 stp

Type of course

Klinisk brukerrettet praksis i i spesialisthelsetjeneste.

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved M-JORDMOR, master i jordmorfag. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.


Obligatory prerequisites

JMO-3023 Vitenskapsteori og metode , JMO-3024 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter , JMO-3094 Jordmorfaglig praksis 4, kommunejordmortjeneste

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

JMO-3009 Selvstendig jordmorvirksomhet 15 stp

Course content

Emnet er siste emne i masterutdanningen i jordmorfag. Kandidatene skal i dette emne videreutvikle helhetlig klinisk kompetanse, relasjonskompetansen og selvstendighet i faget frem mot fullført utdanning og autorisasjon som jordmor. For noen praksisplasser vil veiledning av andre studenter inngå som tverprofesjonell samarbeidslæring (skyggepraksis).

For å oppnå bestått i emnet må samtlige kvantitetskrav fra yrkeskvalifikasjonsdirektivet være nådd i tillegg til emnespesifikke krav.


Objective of the course

Kunnskap 

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i jordmorprofesjonens historie, tradisjoner, verdier, yrkesetikk, egenart og plass i samfunnet   
  • har avansert kunnskap om pasient- og brukersikkerhet herunder meldeplikt ved uønskede hendelser  
  • har inngående kunnskap om ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet.   

Ferdigheter 

  • kan bruke jordmors profesjonskompetanse til å anerkjenne kvinnens autonomi og være i et likeverdig samspill med kvinnen, hennes partner, familie, andre profesjoner og aktuelle aktører i spesialisthelsetjenesten 
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, faglig vurdere, faglig begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet  
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelkproduksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre    
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon   
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner 
  • kan bruke relevante metoder for å fremme pasient og brukersikkerhet, herunder analysere og forebygge uønskede hendelser 

Generell kompetanse 

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten  
  • kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren  
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt  
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten  
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområdet   
  • kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste 
  • kan anvende kunnskaper, ferdigheter og egen profesjonsidentitet i tverrprofesjonell samarbeidslæring 
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø. 

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare arbeidskrav på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20


Teaching methods

En uke simulering-/ferdighetstrening på campus, deretter veiledet klinisk praksis på føde-barselavdeling på kvinneklinikk eller lokalsykehus.

Studentene er som hovedregel under veiledning av fast jordmor / faste jordmødre, men kan også veiledes av andre jordmødre, leger eller andre relevante yrkesgrupper i konkrete situasjoner. Studentene går 3-delt turnus, inkludert helgevakter og røde dager. For å få tilstrekkelig tilgang til læresituasjoner i lokalsykehuspraksis må studentene påberegne å bli ringt inn når det er fødende i avdelingen. Praksisarbeidstid blir med det noe uforutsigbar.  

Selvstudie inngår i form av arbeidskrav, litteratursøk og lesing av pensum, retningslinjer, forskning og andre relevante kunnskapskilder.  


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Praksisvurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig deltakelse på undervisning Godkjent – ikke godkjent
Tilstrekkelig deltakelse i praksis Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering- forventninger til Praksis Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering- selvvurdering til midtvurdering Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering- selvvurdering til sluttvurdering Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig innlevering- faglig tekst Godkjent – ikke godkjent
Internundervisning/fremlegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Det er obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet undervisningsaktivitet. Fravær utover 20 % kan føre til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon.
  • Oppmøtekrav praksisplass er 320 timer. Fravær inntil 10 % godtas
  • Forventninger til praksis (skriftlig, individuell)
  • Selvvurdering til midtvurdering (skriftlig, individuell)
  • Selvvurdering til sluttvurdering (skriftlig, individuell)
  • En faglig tekst (skriftlig, individuell)
  • Internundervisning/fremlegg på praksisplass med tema fra egen masteroppgave (gruppe på inntil 2)

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic