Frühling
2026
JMO-3095 Jordmorfaglig praksis 5, helhetlig og selvstendig jordmorvirksomhet - 15 stp
Course content
Emnet er siste emne i masterutdanningen i jordmorfag. Kandidatene skal i dette emne videreutvikle helhetlig klinisk kompetanse, relasjonskompetansen og selvstendighet i faget frem mot fullført utdanning og autorisasjon som jordmor. For noen praksisplasser vil veiledning av andre studenter inngå som tverprofesjonell samarbeidslæring (skyggepraksis).
For å oppnå bestått i emnet må samtlige kvantitetskrav fra yrkeskvalifikasjonsdirektivet være nådd i tillegg til emnespesifikke krav.
Objective of the course
Kunnskap
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i jordmorprofesjonens historie, tradisjoner, verdier, yrkesetikk, egenart og plass i samfunnet
- har avansert kunnskap om pasient- og brukersikkerhet herunder meldeplikt ved uønskede hendelser
- har inngående kunnskap om ledelse på ulike nivåer innen tjenesteområdet.
Ferdigheter
- kan bruke jordmors profesjonskompetanse til å anerkjenne kvinnens autonomi og være i et likeverdig samspill med kvinnen, hennes partner, familie, andre profesjoner og aktuelle aktører i spesialisthelsetjenesten
- kan analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, faglig vurdere, faglig begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet
- kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i svangerskap, fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, og ved amming/morsmelkproduksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
- kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon
- kan bruke relevant faglig kunnskap til å ta lederskap og håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
- kan bruke relevante metoder for å fremme pasient og brukersikkerhet, herunder analysere og forebygge uønskede hendelser
Generell kompetanse
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å ta et selvstendig ansvar for oppfølging av normalt svangerskap, fødsel, barseltid og det friske nyfødte barnet herunder tilrettelegge for helhet og kontinuitet i tjenesten
- kan anvende digitale løsninger og har kunnskap om og kan kritisk vurdere teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer i helsesektoren
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområdet
- kan bidra til systematiske arbeidsprosesser, nytenking, innovasjonsprosesser og bærekraft i klinisk praksis herunder videreutvikle en kunnskapsbasert jordmortjeneste
- kan anvende kunnskaper, ferdigheter og egen profesjonsidentitet i tverrprofesjonell samarbeidslæring
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til selvivaretakelse, ha evne til å søke veiledning samt bidra til medarbeiderskap og et godt arbeidsmiljø.
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare arbeidskrav på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet § 20
Teaching methods
En uke simulering-/ferdighetstrening på campus, deretter veiledet klinisk praksis på føde-barselavdeling på kvinneklinikk eller lokalsykehus.
Studentene er som hovedregel under veiledning av fast jordmor / faste jordmødre, men kan også veiledes av andre jordmødre, leger eller andre relevante yrkesgrupper i konkrete situasjoner. Studentene går 3-delt turnus, inkludert helgevakter og røde dager. For å få tilstrekkelig tilgang til læresituasjoner i lokalsykehuspraksis må studentene påberegne å bli ringt inn når det er fødende i avdelingen. Praksisarbeidstid blir med det noe uforutsigbar.
Selvstudie inngår i form av arbeidskrav, litteratursøk og lesing av pensum, retningslinjer, forskning og andre relevante kunnskapskilder.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Tilstrekkelig deltakelse på undervisning | Godkjent – ikke godkjent |
Tilstrekkelig deltakelse i praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig innlevering- forventninger til Praksis | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig innlevering- selvvurdering til midtvurdering | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig innlevering- selvvurdering til sluttvurdering | Godkjent – ikke godkjent |
Skriftlig innlevering- faglig tekst | Godkjent – ikke godkjent |
Internundervisning/fremlegg | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
- Det er obligatorisk oppmøte på all timeplanfestet undervisningsaktivitet. Fravær utover 20 % kan føre til tap av eksamensrett og endret studieprogresjon.
- Oppmøtekrav praksisplass er 320 timer. Fravær inntil 10 % godtas
- Forventninger til praksis (skriftlig, individuell)
- Selvvurdering til midtvurdering (skriftlig, individuell)
- Selvvurdering til sluttvurdering (skriftlig, individuell)
- En faglig tekst (skriftlig, individuell)
- Internundervisning/fremlegg på praksisplass med tema fra egen masteroppgave (gruppe på inntil 2)