Herbst 2025
HSO-3301 Helsefaglig utvikling - 10 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt studenter som har studierett ved M-HELUTV master i helsefaglig utviklingsarbeid.

Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HEL-3144 Introduksjon til master i helsefaglig utviklingsarbeid 10 stp

Course content

Introduksjonsemnet retter oppmerksomheten mot kunnskapsformer og kunnskapsdannelse i helsefaglige praksiser, utviklingsarbeid og forskning. Begrepene evidens og kunnskapstranslasjon belyses og drøftes.

Emnet tematiserer helsefaglige praksiser på makro-, meso- og mikronivå. De ulike nivåene anvendes som utgangspunkt for analytisk tilnærming til forsking og utviklingsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Perspektivmangfold aktualiseres som et sentralt element for kunnskapsutvikling.

Emnet gir innføring i studietekniske ferdigheter, systematiske litteratursøk, kritisk refleksjon over forskning og akademiske arbeidsformer.

Emnet skal legge grunnlag for akademiske arbeidsformer og starte læringsprosessen mot kritisk analytisk tenkning innenfor helsefaglig praksis og utviklingsarbeid. Gjennom emnet utvikler studenten evne til å identifisere utfordringer og utviklingsmuligheter i eget fag.


Objective of the course

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om kunnskapsdannelse og ulike kunnskapsformers betydning for helsefaglig utviklingsarbeid 
  • har inngående kunnskap om hvordan ulike teoretiske perspektiver kan skape forståelse for helsefaglige utfordringer
  • har inngående kunnskap om ulike analysenivåer innen helse- og omsorgstjenesten
  • har inngående kunnskap om akademiske arbeidsformer som litteratursøk, kritisk granskning av litteratur, kildebruk og akademisk skriving

Ferdighet

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsteoretiske perspektiver og relevansen for helsefaglig utviklingsarbeid
  • kan anvende begreper som evidens og kunnskapstranslasjon i analyser av helsefaglig utviklingsarbeid
  • kan forholde seg kritisk til ulike forståelser av helsefaglige problemstillinger
  • kan bruke ulike informasjonskilder og anvender disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innenfor helsefaglig praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • er fortrolig med og kan forholde seg kritisk til sentrale begrep som er introdusert i emnet
  • kan drøfte helsefaglige problemstillinger på en selvstendig måte og kommunisere disse
  • kan formidle mulige tema for egen mastergradsoppgave og knytter dette til sentrale teoretiske perspektiver
  • kan analysere helsefaglige praksiser relatert til eget og andres fagfelt

Language of instruction and examination

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.

Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.


Teaching methods

Emnet består av en toukers samling og påfølgende selvstudier fram til innlevering av eksamensoppgave. Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer og diskusjoner i plenum og i mindre grupper.

Pensum er på ca. 600 sider. Samlet arbeidsmengde er beregnet til 250-300 timer.

Gjennom emnet starter også arbeidet med å identifisere mulig tema for masteroppgaven.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 05.09.2025 12:00 (Utlevering)
26.09.2025 14:00 (Innlevering)
3 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Minimum 80 % deltakelse i timeplanfestet undervisning.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic