Herbst
2025
HSO-3201 Helsesykepleie 1 - 15 stp
Course content
Emnet omhandler helsesykepleiefagets tradisjon, historie, teori, etikk og grunnlagstenkning.
Emnet gir en innføring i arbeidsformer i helsesykepleiefaglig arbeid og helsesykepleiers virkeområder og rammer.
Emnet gir kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier, på individ-, gruppe- og befolkningsnivå med fokus på temaene:
- Folkehelse, epidemiologi og smittevern
- Barns trivsel, fysiske og psykiske normalutvikling
- Mestring og livskvalitet
- Samspill og tilknytning
- Barn og unges behov for ernæring, søvn, grenser, tilhørighet og omsorg
- Foreldreansvar og prinsipper for ivaretakelse av barn og unges behov
- Familiens funksjon, behov og utfordringer
- Samhandling med relevante profesjonsgrupper i utøvelse av helsetjenester til barn, og deres familier
- Barnehage, skole og det offentliges ansvar og forpliktelser for barn og unge
Objective of the course
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe- og befolkningsnivåvar
- Har inngående kunnskap om helsesykepleiefagets tradisjon og historie
- Har kunnskap om relevante teorier innen helsesykepleiers fagområde - som eksempelvis epidemiologi, salutogenese, empowerment, makt, omsorg og helsekompetanse
- Har kunnskap om hvordan variasjoner i helsekompetanse påvirker ulike brukergruppers sykdomshåndtering, mestring og egenomsorg og evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon
- Har inngående kunnskap om aktuelt lovverk, nasjonale faglige retningslinjer, politiske føringer og administrative virkemidler som legger premissene for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i kommunale helse- og omsorgstjenester
- Har avansert kunnskap om spedbarn, barn og unges fysiske og psykiske helse og utvikling
- Har avansert kunnskap om immunisering
- Har inngående kunnskap om tilknytning og samspill og familiens funksjon og behov
Ferdigheter
Studenten
- Kan reflektere over og kritisk analysere helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe-, system- og samfunnsnivå
- Kan anvende kunnskapsbaserte tilnærminger i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid i møte med individ, gruppe og befolkning
- Kan reflektere over og kritisk analysere barn og unges posisjon og betingelser i samfunnet
- Kan selvstendig veilede om ernæring, ernæringsutfordringer, amming og vekst og henvise videre ved behov
- Kan anvende kunnskap om de vanligste fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdom og sykdomslære hos nyfødte, barn og ungdom
- kan identifisere behov for, kartlegge, initiere og utføre smittevernarbeid, herunder barnevaksinasjonsprogrammet
Generell kompetanse
Studenten
- Kan analysere faglige og etiske problemstillinger innen helsesykepleie
- Kan analysere helsesykepleiers arbeid i et globalt perspektiv
- Kan bidra til forståelse og respekt for menneskers forutsetninger og vilkår for livsvalg, utvikling og helse
Language of instruction and examination
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. forskrift om studier og eksamener § 20
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 28.11.2025 09:00 |
6 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Refleksjonsnotat | Godkjent – ikke godkjent | ||
AmmE-læring | Godkjent – ikke godkjent |