Frühling
2026
HIF-1111 Litteraturvitenskapelig metode - 10 stp
Objective of the course
Etter bestått emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om metodikkens begreper og prosedyrer
- forståelse av forholdet mellom metodikkens ulike komponenter og analysens målsetning om syntetisering
- forståelse av forskjellen mellom teori og metode
Ferdigheter
Studenten kan:
- utrede litterære tekster metodisk i henhold til begreper og prosedyrer
- gi selvstendige analyser av ulike litterære tekster og sjangere
Teaching methods
Emnet har tre hovedbolker:
1) Innlæring av begreper og prosedyrer
2) Individuelle tekstanalyser
3) Kollektiv tekstanalyse
Undervisningen har form av digitaliserte forelesninger i opptak i kombinasjon med digitale seminarer i sanntid. Undervisningsmateriale publiseres på Canvas.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner midtveisevalueres en gang i løpet av en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Studieprogramleder avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Hjemmeeksamen | 2 Dager | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
En skriftlig oppgave | Godkjent – ikke godkjent |