Herbst 2025
HEL-8045-NO Allmennrettet forskningskommunikasjon og innovasjon - 3 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i ph.d.-utdanningen ved Helsefak og HSL-fakultetet. Emnet er også åpent for alle andre ph.d.-kandidater ved UiT.

Emnet kan tas som enkeltemne.


Admission requirements

Opptakskrav:

Ph.d.-kandidater, masterstudenter eller andre studenter ved et forskerlinjeprogram og søkere med norsk mastergrad på fem år eller 3+2 år (eller tilsvarende), er kvalifisert til å søke. Ph.d.-kandidater og forskerlinjestudenter betaler ikke semesteravgift.

Det er et begrenset antall plasser på emnet, med maksimum 44 deltakere per kurs. Dersom det er flere søkere enn plasser, vil studentene bli prioritert i henhold til kategori 1 - 3:

  • Ph.d.- kandidater og forskerlinjestudenter ved UiT Norges arktiske universitet
  • Ph.d.-kandidater og forskerlinjestudenter ved andre universitet
  • Personer som har minimum mastergrad eller tilsvarende, men som ikke er tatt opp på et ph.d.-program.

Dersom vi må gjøre prioriteringer innad i kategori 1, vil studenter som har kommet lengst i studieløpet og har emnet som en obligatorisk del av opplæringsdelen, bli prioritert.


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SVF-8048 Popular Research Communication 2 stp
HEL-8004-EN General and Scientific Research Communication (English) 2 stp
HEL-8004-NO Allmennrettet og vitenskapelig forskningskommunikasjon (Norsk) 2 stp
BIO-8007 Communicating Science Module 2 – Coping with media 1 stp
BIO-8010 Communicating Science Module 3 – Visualizing your science 1 stp
SVH-8001 Research dissemination 2 stp
SVH-8002 Forskningsformidling 2 stp
BED-8004 Academic entrepreneurship - preparing PhD students for an entrepreneurial career 1 stp
HEL-8045-EN Innovasjon og allmennrettet forskningskommunikasjon 3 stp

Course content

Allmennrettet forskningskommunikasjon og innovasjon er viktig for samfunnet. Formidling er en av universitetenes tre grunnpilarer på linje med forskning og undervisning. Dette emnet er utviklet for å øke forståelsen av prinsipper og prosesser innen forskningskommunikasjon. Det vil fremme kritisk tenkning og forståelse av forskningskommunikasjonens rolle i samfunnet.

Basert på kunnskap fra kommunikasjon, retorikk, psykologi og journalistikk, vil deltakerne lære å gjøre forskning og fagkunnskap tilgjengelig, relevant og interessant for utvalgte målgrupper og fremme evnen til å formidle nyskapende ideer.

Emnet gir en innføring i målgruppestyrt forskningskommunikasjon og viser viktigheten av å skreddersy et budskap til en mottakergruppe. Deltakerne vil få en oversikt over ulike allmennrettede formidlingskanaler og innsikt i hvordan de kan utnyttes sammen og hver for seg på en effektiv måte. Gjennom eksempler og praktiske oppgaver vil deltakerne øve seg på utforming av budskap og formidling i ulike kanaler, med mål om å bli tryggere og mer aktive i rollen som formidler av eget fagfelt. Emnet gir også en innføring i innovasjon i og utenfor akademia, og prosessen fra idé til produkt- og tjenesteinnovasjon. Emnet vil øke bevisstheten rundt egen og andres forskningskommunikasjon.

Forskningsformidling er et stadig viktigere redskap for forskeren selv, blant annet for å utvikle seg som innleder og samfunnsdebattant, danne allianser med nye samarbeidspartnere innen forskning, innovasjon og samfunn, for å oppnå ekstern finansiering, og for en karriere i og utenfor akademia. UiT har derfor vedtatt kommunikasjonsplattformen, et rammeverk som skal samordne og styrke universitets arbeid med formidling og forskningskommunikasjon. HEL-8045 er et av flere tiltak i for å styrke dette arbeidet og også en viktig del av kommunikasjonsplattformen.

https://uit.no/om/kommunikasjonsplattform


Objective of the course

Hva lærer du

Kunnskaper

  • Forstå sammenhengen mellom forskningskommunikasjon og samfunnspåvirkning (impact)
  • Har en kritisk forståelse av medias oppdrag, arbeidsmåter og behov
  • Kjenner til forpliktelser, rettigheter og etiske aspekter knyttet til forskningskommunikasjon og innovasjon
  • kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder i forskningskommunikasjon

Ferdigheter

  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på eget fagområde gjennom forskningsformidling.
  • Kan identifisere relevante målgrupper og egnede kanaler for å nå ut med et spesifikt budskap
  • kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskningsformidling i ulike kanaler ved å:
    • Anvende journalistiske metoder på egen populærvitenskapelig formidling
    • Tilpasse et budskap til ulike målgrupper og kanaler ved hjelp av tekst, bilder og andre virkemidler
  • Kan reflektere kritisk rundt egen forskningskommunikasjon
  • Kan bruke forskningskommunikasjon til å sette fokus på egen forskning, innovasjon eller forskningspolitiske problemstillinger, og til å bringe inn fagkunnskap i den offentlige debatt
  • Er trygg på forberedelser til intervju i TV, radio, avis, eller i andre kanaler
  • Kan diskutere forskningskommunikasjon i lys av ulike tradisjoner innen dette feltet

Generell kompetanse

  • kan formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
  • kan delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora
  • Kan formidle forskning med faglig integritet til interessenter i og utenfor akademia
  • Er bevisst, og kan videreutvikle, sine individuelle styrker som formidler
  • Ser viktigheten av forskningskommunikasjon i et samfunnsperspektiv
  • Kjenner til hvordan forskning kan bidra til tjeneste- og produktinnovasjon
  • kan vurdere behovet for, ta initiativet til og avklare innovasjon

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Opplæringen gis i form av et 3 dagers kurs (24 timers undervisning) som inneholder både forelesninger, praktiske øvelser og gruppearbeid. Opplæringen inkluderer også intervjutrening.

Kurset går samtidig med Kommunikasjonsuka for alle ansatte ved UiT. Flere av forelesningene i HEL-8045 vil derfor inngå som del av Kommunikasjonsuka med flere tilhørere enn kun deltakere i dette emnet.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 14.11.2025 09:00 (Utlevering)
28.11.2025 14:00 (Innlevering)
Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Pressemelding Godkjent – ikke godkjent
Intervjutrening Godkjent – ikke godkjent
Tilstrekkelig deltakelse på undervisning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Utkast til populærvitenskapelig tekst som presenterer forskningen og de mest relevante forskningsfunnene til en definert målgruppe, og et refleksjonsnotat rundt potensialet for innovasjon i egen forskning. Leveres pen uke før undervisningsstart. Godkjent - ikke godkjent
  • Deltakelse på minimum 70% undervisning. Godkjent - ikke godkjent

More info about the assignment

Populærvitenskapelig tekst og refleksjoner rundt målgruppe, kanal, virkemidler og innovasjonspotensialet.

Re-sit examination

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet. Kandidater som ikke får bestått kan levere en oppdatert versjon av forrige eksamen ved neste kurs.
  • Earlier years and semesters for this topic