Frühling 2026
FIL-2050 Livsfilosofi - 10 stp

Type of course

Emnet inngår som valg- og fordypningsemne i bachelorgradsprogrammet i filosofi og er en spesialisering innen fagfeltene etikk og eksistensfilosofi.

Emnet kan tas som enkeltemne


Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Course content

Emnet reiser grunnleggende spørsmål om hvordan vi bør leve. Hva er et godt liv? Hva gjør livet meningsfullt? Finnes det måter å leve på som er særskilt genuine eller autentiske? Hvordan kan vi bli lykkelige?

Emnet tar for eksempel opp spørsmål knyttet til følgende emneområder:

  • Mening: spørsmål om livets verdi, betydning og mening, med fokus på sentrale tema som døden, nihilisme, kroppslighet, absurditet, angst, likegyldighet, kjedsomhet og kjærlighet.
  • Autentisitet: spørsmål knyttet til om det finnes måter å være på som er mer autentiske og ekte enn andre og om autentisitet fordrer bestemte relasjoner til Gud, naturen, eller egne tanker og følelser (meditasjon eller selvinnsikt).
  • Lykke: hva er lykke? Finnes det objektive kriterier for lykke eller er det opp til en selv å avgjøre hva som er et lykkelig liv? Hvilken rolle spiller ytre omstendigheter for ens lykke?
  • Det gode liv: hvordan kan vi leve et godt liv? Hva er forbindelsen mellom det å være moralsk og det å leve et godt liv? Er ens egen lykke viktigere enn å handle moralsk riktig, eller forutsetter lykke tvert imot at man også er moralsk god?

Objective of the course

Kunnskap:

Studenten:

  • har oversikt over sentrale tema i livsfilosofi, så som spørsmål om mening, identitet, absurditet, døden, religiøs tro, autentisitet, angst, fortvilelse, kjærlighet, lykke og det gode liv.
  • har innsikt i sentrale posisjoner i livsfilosofi, så som eksistensialisme, nihilisme, anti-natalisme, stoisisme, fideisme, rasjonalisme eller buddhisme.
  • kjenner til aktuell forskning og pågående debatter med relevans for livsfilosofiske problemstillinger.
  • kjenner til filosofihistorisk bakgrunn for livsfilosofiske tema og debatter.

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • identifisere filosofiske problemstillinger knyttet til livsfilosofiske tematikker.
  • vurdere styrker og svakheter ved ulike livsfilosofiske posisjoner.
  • bruke fagterminologi og relevante metoder.
  • se relevansen av livsfilosofiske problemstillinger for spørsmål innen andre områder, så som etikk, politisk filosofi, feministisk filosofi eller empiriske vitenskaper.

Kompetanse:

Studenten kan:

  • anvende livsfilosofiske teorier for å reflektere over og vurdere eget liv, samt til å hjelpe andre med det samme.
  • anvende tilegnede kunnskaper og ferdigheter på ikke-filosofiske fagfelt som studerer beslektede fenomener, så som psykologi, samfunnsvitenskap og humaniora.
  • formidle sentralt fagstoff.

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk eller annet skandinavisk språk.

Eksamensspråk: Norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.


Teaching methods

Det gis 10-12 totimers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 4/10 14 Dager A–E, stryk F
Muntlig eksamen 6/10 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Øvingsoppgave eller presentasjon Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Studenten må innen gitt frist gjennomføre en øvingsoppgave på 2000-2500 ord, eller en muntlig presentasjon på ca. 10-15 minutter og på bakgrunn av skriftlig materiale (powerpoint eller handout). Tema og problemstilling for øvingsoppgaven eller presentasjonen avklares med faglærer innen oppgitt frist.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.

Ved kontinuasjon kan studenten gjennomføre kun den deleksamenen studenten har strøket på.


  • Earlier years and semesters for this topic