Frühling 2026
FIL-1025 Kunnskaps- og vitenskapsfilosofi - 10 stp

Type of course

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet og årsstudiet i filosofi, men kan også tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag).


Course overlap

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FIL-1015 Erkjennelsesteori og bevissthetsfilosofi 5 stp
FIL-1004 Vitenskapsfilosofi 5 stp

Course content

Emnet gir en introduksjon til sentrale problemstillinger innen kunnskaps- og vitenskapsfilosofi. Typiske kunnskapsteoretiske spørsmål som tas opp er: Hva er kunnskap? Hva er forskjellen på å vite noe og tro at noe er sant? Kan vi i det hele tatt vite noe som helst med sikkerhet? Mens noen typiske vitenskapsfilosofiske spørsmål er: Hva er vitenskap? Hvordan skiller god vitenskap seg fra dårlig vitenskap og pseudovitenskap? Hvilken status og rolle har vitenskap i samfunnet? Har vitenskap en spesiell status som kilde til kunnskap?

En grunnleggende hensikt med emnet er å forstå hva som menes med kunnskap og hvordan vitenskap produserer kunnskap. I emnet undersøker vi kunnskapens forutsetninger, grensene for kunnskap og vitenskapenes kunnskapsproduksjon. Vi ser på ulike teorier om sannhet og begrunnelse, og knytter disse til ulike syn på vitenskapens rasjonalitet, hva som karakteriserer vitenskapelig kunnskapsproduksjon, fremskritt i vitenskapene og vitenskapelig realisme og anti-realisme.

Gjennom en kombinasjon av klassiske og moderne tekster vil emnet tilby en helhetlig forståelse av kunnskaps- og vitenskapsfilosofi, både som historisk utviklede fagfelt og som levende disipliner som kontinuerlig engasjerer seg i kunnskapens og vitenskapens rolle i samfunnet.


Recommended prerequisites

FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, FIL-0701 Examen philosophicum, Distriktsvarianten, FIL-0702 Examen philosophicum, nettbasert, FIL-0704 Examen philosophicum, nettbasert med samlinger

Objective of the course

Kunnskaper

Studenten skal

  • kjenne til standarddefinisjonen av kunnskap og utfordringer ved denne
  • kjenne til sentrale kunnskapsteoretiske posisjoner, som for eksempel rasjonalisme, empirisme og skeptisisme
  • ha kunnskap om ulike sannhetsteorier
  • ha kunnskap om ulike syn på hvordan vitenskapelige teorier, lover og modeller kan brukes til å forklare og forutsi hendelser og fenomener
  • kjenne til ulike slutningsformer og beslutningsstrategier involvert i vitenskapelige metode, teorivalg og vitenskapelig fremskritt
  • ha kunnskap om vitenskapsfilosofiske posisjoner som realisme og instrumentalisme

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere konkrete vitenskapshistoriske eksempler for å forstå utviklingen av vitenskapelige teorier
  • reflektere over grunnlagsproblemer i kunnskaps- og vitenskapsfilosofi og knytte disse til aktuelle debatter om kunnskap og vitenskap
  • reflektere og kritisk evaluere kunnskapens og vitenskapens rolle og status i samfunnet
  • kritisk vurdere, og ta stilling til, filosofiske argumenter, samt å utrykke dette skriftlig og muntlig

Kompetanse

Studenten viser evne til

  • å delta i tverrfaglige diskusjoner om kunnskapens og vitenskapens rolle og avgrensning i forhold til andre former for undersøkelse
  • å vurdere kunnskapsfilosofiens og vitenskapens innvirkning på et bredere kulturelt, etisk og samfunnsmessig nivå, og å bidra til kritisk refleksjon rundt vitenskapens samfunnsansvar

Language of instruction and examination

Undervisningsspråk: Norsk eller annet skandinavisk språk.

Eksamensspråk: Norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.


Teaching methods

Det gis 10-12 to-timers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.

Schedule


Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Oppgave 4/10 A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen 6/10 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Skriftlig oppgave Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Studenten må innen gitt frist levere et skriftlig førsteutkast på semesteroppgaven på 2000-2500 ord, samt gjennomføre veiledning med faglærer på førsteutkastet. Tema og problemstilling for førsteutkastet avklares med faglærer.

More info about the assignment

Individuell semesteroppgave på 3000-3500 ord (varighet: fra semesterstart til innleveringsfrist). Tema og problemstilling for semesteroppgave avklares med faglærer innen oppgitt frist.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.

Ved kontinuasjonseksamen kan studenten gjennomføre kun den deleksamenen studenten har strøket på.


Info about the weighting of parts of the examination

Semesteroppgave teller 40 % og skriftlig skoleeksamen teller 60 % av samlet karakter.
  • Earlier years and semesters for this topic