Frühling
2026
FIL-1025 Kunnskaps- og vitenskapsfilosofi - 10 stp
Course content
Emnet gir en introduksjon til sentrale problemstillinger innen kunnskaps- og vitenskapsfilosofi. Typiske kunnskapsteoretiske spørsmål som tas opp er: Hva er kunnskap? Hva er forskjellen på å vite noe og tro at noe er sant? Kan vi i det hele tatt vite noe som helst med sikkerhet? Mens noen typiske vitenskapsfilosofiske spørsmål er: Hva er vitenskap? Hvordan skiller god vitenskap seg fra dårlig vitenskap og pseudovitenskap? Hvilken status og rolle har vitenskap i samfunnet? Har vitenskap en spesiell status som kilde til kunnskap?
En grunnleggende hensikt med emnet er å forstå hva som menes med kunnskap og hvordan vitenskap produserer kunnskap. I emnet undersøker vi kunnskapens forutsetninger, grensene for kunnskap og vitenskapenes kunnskapsproduksjon. Vi ser på ulike teorier om sannhet og begrunnelse, og knytter disse til ulike syn på vitenskapens rasjonalitet, hva som karakteriserer vitenskapelig kunnskapsproduksjon, fremskritt i vitenskapene og vitenskapelig realisme og anti-realisme.
Gjennom en kombinasjon av klassiske og moderne tekster vil emnet tilby en helhetlig forståelse av kunnskaps- og vitenskapsfilosofi, både som historisk utviklede fagfelt og som levende disipliner som kontinuerlig engasjerer seg i kunnskapens og vitenskapens rolle i samfunnet.
Objective of the course
Kunnskaper
Studenten skal
- kjenne til standarddefinisjonen av kunnskap og utfordringer ved denne
- kjenne til sentrale kunnskapsteoretiske posisjoner, som for eksempel rasjonalisme, empirisme og skeptisisme
- ha kunnskap om ulike sannhetsteorier
- ha kunnskap om ulike syn på hvordan vitenskapelige teorier, lover og modeller kan brukes til å forklare og forutsi hendelser og fenomener
- kjenne til ulike slutningsformer og beslutningsstrategier involvert i vitenskapelige metode, teorivalg og vitenskapelig fremskritt
- ha kunnskap om vitenskapsfilosofiske posisjoner som realisme og instrumentalisme
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere konkrete vitenskapshistoriske eksempler for å forstå utviklingen av vitenskapelige teorier
- reflektere over grunnlagsproblemer i kunnskaps- og vitenskapsfilosofi og knytte disse til aktuelle debatter om kunnskap og vitenskap
- reflektere og kritisk evaluere kunnskapens og vitenskapens rolle og status i samfunnet
- kritisk vurdere, og ta stilling til, filosofiske argumenter, samt å utrykke dette skriftlig og muntlig
Kompetanse
Studenten viser evne til
- å delta i tverrfaglige diskusjoner om kunnskapens og vitenskapens rolle og avgrensning i forhold til andre former for undersøkelse
- å vurdere kunnskapsfilosofiens og vitenskapens innvirkning på et bredere kulturelt, etisk og samfunnsmessig nivå, og å bidra til kritisk refleksjon rundt vitenskapens samfunnsansvar
Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | 4/10 | A–E, stryk F | |
Skriftlig skoleeksamen | 6/10 | 4 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Skriftlig oppgave | Godkjent – ikke godkjent |