Herbst 2025
BED-3119 Markedsanalyse - 10 stp

Type of course

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Course content

Emnet er et anvendt kurs i disiplinen økonomi og markedsføring. Emnet er utformet for å gi studentene tilstrekkelig bakgrunn til å formulere, estimere og tolke teoretisk konsistente forhold mellom forbrukernes etterspørsel og hvordan økonomiske fenomener utvikles over tid ved hjelp av paneldatamodeller. Studenter som tar dette kurset vil kunne gjøre prisanalyser i ulike markeder ved å bruke klassiske etterspørselsmodeller, slik som Rotterdam og Almost Ideal etterspørselsmodell, samt hvordan årsakssammenhenger kan avdekkes ved bruk av paneldata.

Recommended prerequisites

BED-3100 Forretningsanalyse, SOK-3020 Econometrics

Objective of the course

Kunnskap:

  • Oppnå en omfattende forståelse av paneldata, inkludert dens fordeler og utfordringer ved å fange dynamikk og individuell heterogenitet
  • Forstå mer avansert forbrukeretterspørselsteori inkludert Hicksiansk vs. Marshalliansk etterspørsel, generell markedsteorirestriksjoner og nyttetreet.
  • Forstå hvordan Rotterdam-modellen og Almost Ideal Demand System (AIDS) er utviklet og estimert
  • Forstå hvordan andre faktorer utenom pris og inntekt kan bli inkorporert og estimert både i Rotterdam og AIDS.
  • Bli kjent med kjernelitteraturen og empiriske studier som bruker disse teknikkene i moderne økonomisk forskning

Ferdigheter:

  • Kunne samle inn data fra offisielle datakilder slik som SSB, Eurostat og USDA
  • Kunne estimere to klassiske etterspørselsmodeller ved å bruke tidsseriedata (Rotterdam og AIDS)
  • Kunne analysere og diskutere de estimerte resultatene for hvordan forbrukeretterspørsel påvirkes av priser, inntekt, annonsering mm.
  • Kunne benytte paneldata-teknikker som faste effekter, tilfeldige effekter og differanse-i-differanser for å analysere longitudinale data.
  • Kritisk vurdere og validere forutsetningene og begrensningene knyttet til hver av disse avanserte teknikkene

Kompetanse:

  • Evne å bruke økonometriske verktøy for å analysere anvendt forbrukeretterspørsel
  • Evne å presentere en prosjektrapport i anvendt markedsanalyse ved å kombinere kunnskap og ferdigheter ved å samle inn data, estimere en økonometrisk modell og analysere og diskutere funnene.
  • Formulere, teste og tolke økonomiske hypoteser ved hjelp av analysemetoder, og trekke meningsfulle og robuste konklusjoner

Language of instruction and examination

Norsk og engelsk

Teaching methods

Kurset har flere undervisningstilnærminger ved bruk av forelesninger og seminarer. Studentene må delta aktivt i undervisningen og jobbe aktivt sammen i grupper.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 25.11.2025 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Prosjektpresentasjoner Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Det er et arbeidskrav på emnet (Presentasjoner)

Godkjente arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


More info about the portfolio

En portefølje av obligatoriske semesteroppgaver.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic