Herbst
             2025
            
        
        
        
                BED-2330 Digital forretningsforståelse   - 7.5 stp 
               
              
            
    
                Course content
Digitalisering har stor påvirkning innenfor alle sektorer i arbeidslivet. Digitalisering innebærer blant annet utviklingen av nye disruptive forretningsmodeller, automatising av arbeidsoppgaver gjennom kunstig intelligens, samt fremveksten av store data og «Tingenes internett». Disse digitale teknologiene griper inn i driften til både offentlige og private virksomheter. Dagens arbeidsliv etterspør derfor medarbeidere som forstår potensialet i digital teknologi, og som har kunnskap om hvordan digitale strategier kan utvikles og implementeres.
Emnet vil gi en oversikt over innholdet i digitalisering, og gi innsikt i hvordan virksomheter kan utnytte digitalisering for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn. Det vil blant annet omfatte introduksjon til teknologier og løsninger som tas i bruk innenfor ledelse og markedsføring, samt en introduksjon til innovasjonsarbeid innenfor digital utvikling. Faglige perspektiver som skal gjøre medarbeidere i stand til å delta i diskusjoner om muligheter og utfordringer som følger i kjølvannet av digitale teknologier vil også bli presentert.
Objective of the course
Kunnskap
- Ha innsikt i digitaliseringens innhold, sentrale utviklingstrekk, samt muligheter og utfordringer innen digitalisering
 - Ha innsikt i hvordan digitalisering, eksempelvis i form av kunstig intelligens og store data, påvirker drift, organisasjonsdesign- og forretningsmodeller i ulike typer virksomheter.
 - Ha innsikt i digitale teknologier og løsninger som benyttes innenfor ledelse og markedsføring.
 - Kjenne til sentrale prinsipper for digitalt innovasjonsarbeid
 - Kjenne til faglige perspektiver som kan bistå i vurderingen av digitale teknologier
 - Kjenne til digitale modenhetsstadier i virksomheter og hvilke kapabiliteter som trengs for å bevege seg til et mer modent stadium
 
Ferdigheter
- Kunne delta i arbeidet med å utvikle digitaliseringsstrategier i bedrifter, basert på fagområdets teorier og metoder.
 - Kunne delta i vurderinger av hvilke tiltak som er nødvendig for å realisere digitaliseringsstrategier i virksomheter
 - Kunne anvende relevante teorier og modeller for å planlegge et mindre digitalt utviklingsprosjekt eller vurdere nytte av digitale løsninger som er i bruk
 
Generell kompetanse
- Ha innsikt i sentrale suksessfaktorer og etiske problemstillinger i forhold til digitalisering
 - Kunne formidle sentralt fagstoff relatert til digitalisering - som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
 
Teaching methods
Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer og aktiv bruk av case. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.
Emnet forutsetter i utgangspunktet tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Schedule
Eksamen
| Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: | 
|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | 08.12.2025 09:00 | 
                                
                                4 Timer | A–E, stryk F | 
                                Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:  | 
                        |||
| Individuell caseoppgave | Godkjent – ikke godkjent | ||
| Caseoppgave i gruppe | Godkjent – ikke godkjent | ||