Herbst 2025
BED-2330 Digital forretningsforståelse - 7.5 stp

Type of course

Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Course content

Digitalisering har stor påvirkning innenfor alle sektorer i arbeidslivet. Digitalisering innebærer blant annet utviklingen av nye disruptive forretningsmodeller, automatising av arbeidsoppgaver gjennom kunstig intelligens, samt fremveksten av store data og «Tingenes internett». Disse digitale teknologiene griper inn i driften til både offentlige og private virksomheter. Dagens arbeidsliv etterspør derfor medarbeidere som forstår potensialet i digital teknologi, og som har kunnskap om hvordan digitale strategier kan utvikles og implementeres.

Emnet vil gi en oversikt over innholdet i digitalisering, og gi innsikt i hvordan virksomheter kan utnytte digitalisering for å fremme lønnsomhet og konkurransefortrinn. Det vil blant annet omfatte introduksjon til teknologier og løsninger som tas i bruk innenfor ledelse og markedsføring, samt en introduksjon til innovasjonsarbeid innenfor digital utvikling. Faglige perspektiver som skal gjøre medarbeidere i stand til å delta i diskusjoner om muligheter og utfordringer som følger i kjølvannet av digitale teknologier vil også bli presentert.


Objective of the course

Kunnskap

  • Ha innsikt i digitaliseringens innhold, sentrale utviklingstrekk, samt muligheter og utfordringer innen digitalisering
  • Ha innsikt i hvordan digitalisering, eksempelvis i form av kunstig intelligens og store data, påvirker drift, organisasjonsdesign- og forretningsmodeller i ulike typer virksomheter.
  • Ha innsikt i digitale teknologier og løsninger som benyttes innenfor ledelse og markedsføring.
  • Kjenne til sentrale prinsipper for digitalt innovasjonsarbeid
  • Kjenne til faglige perspektiver som kan bistå i vurderingen av digitale teknologier
  • Kjenne til digitale modenhetsstadier i virksomheter og hvilke kapabiliteter som trengs for å bevege seg til et mer modent stadium

Ferdigheter

  • Kunne delta i arbeidet med å utvikle digitaliseringsstrategier i bedrifter, basert på fagområdets teorier og metoder.
  • Kunne delta i vurderinger av hvilke tiltak som er nødvendig for å realisere digitaliseringsstrategier i virksomheter
  • Kunne anvende relevante teorier og modeller for å planlegge et mindre digitalt utviklingsprosjekt eller vurdere nytte av digitale løsninger som er i bruk

Generell kompetanse

  • Ha innsikt i sentrale suksessfaktorer og etiske problemstillinger i forhold til digitalisering
  • Kunne formidle sentralt fagstoff relatert til digitalisering - som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

Language of instruction and examination

Norsk.

Teaching methods

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer og aktiv bruk av case. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Emnet forutsetter i utgangspunktet tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuell caseoppgave Godkjent – ikke godkjent
Caseoppgave i gruppe Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

To casebaserte arbeidskrav, ett individuelt og ett i gruppe. Begge må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic