Frühling
2026
BED-2306 Anvendt metode - 7.5 stp
Course content
Emnet tar for seg grunnprinsippene innen forskningsmetoder knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Studentene vil få en generell oversikt over sentrale kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. I løpet av kurset vil studentene få øvelse i å gjennomføre en forskningsprosess hvor kvalitative og kvantitative metoder benyttes for innsamling, analyse og rapportering av data. Emnet vil gjøre studentene i stand til å gjennomføre enkle undersøkelser og skrive prosjektoppgaver under veiledning.Objective of the course
Kunnskap
Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten vite ...
- hvordan man kan utvikle forskbare problemstillinger
- hvordan man designe samfunnsvitenskapelige studier
- hvilke fordeler og ulemper som er knyttet til de mest sentrale kvalitative og kvantitative forskningsmetodene
- hva som er de mest anvendte analysemetodene for kvalitative og kvantitative forskningsdata
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne …
- gjennomføre enkle vitenskapelige undersøkelser
- vurdere og diskutere ulike forskningsmessige metodevalg
- finne og anvende faglitteratur i sine egne studier
- analysere kvalitative og kvantitative forskningsdata
- beherske og kjenne til dataverktøy for å analysere kvalitative og kvantitative forskningsdata
Generell kompetanse
Emnet skal bidra til at kandidaten styrker sine evner til å...
- samarbeide med andre for å gjennomføre akademisk arbeid
- skriftlig og muntlig kommunisere sitt akademiske arbeid slik at det er lett å forstå
- kritisk vurdere påliteligheten til egne og andres akademiske arbeid
- benytte egen kreativitet til å øke kunnskapen innen samfunnsvitenskapens fagområde
- benytte digitale verktøy i sitt akademiske arbeid
Teaching methods
Emnet følger prinsippene til omvendt undervisning, der tradisjonelle forelesninger er erstattet av videoer som studentene kan se via Canvas. Campusbasert undervisning er hovedsakelig i form av syv-åtte seminarer hvor studentene jobber i grupper med semesteroppgaven. Tema kan være utvikling av problemstilling, utvikling av intervjuguide og spørreskjema og analyse av kvalitative og kvantitative data. Studentene skal forberede seg til seminarene ved å lese pensum og se videoer. Gruppene får tilbud om veiledning der emneansvarlig leser gjennom utkast på semesteroppgavene og gir råd og veiledning både på innhold og akademisk skriving.Schedule
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | 4/10 | A–E, stryk F | |
Skriftlig skoleeksamen | 3/10 | 2 Timer | A–E, stryk F |
Skriftlig skoleeksamen | 3/10 | 2 Timer | A–E, stryk F |