Act-E Webinar/ Workshop: Læring med maskiner: Bruk av KI i klasseromsundervisning / Learning with Machines: AI in Classroom Teaching


NORSK:
UiT holder 5. desember et EUGLOH- webinar for vitenskapelig ansatte om hvordan KI kan tas i bruk i undervisning. Fokus blir på hvordan dette verktøyet kan transformere læringsopplevelser og bidra til å øke studenters faglige engasjement.
ENGLISH:
On 5 December, UiT is hosting an EUGLOH webinar for academic staff on how AI can be utilised in teaching. The focus will be on how this tool can transform learning experiences and help enhance students' academic engagement.
NORSK:
Dato: 5. desember 2025 (14:00) - 5. november 2025 (17:00)
Sted: Online (Zoom)
Vertsuniversitet: UiT – Norges arktiske universitet (UiT)
Type arrangement / format: Webinar
Målgrupper: Vitenskapelig ansatte
Kategori for kunnskapsoverføring: Samskaping / Engasjement
Varighet: 3 timer
Antall deltakere: Ingen begrensing
Søknadsfrist: 5. desember 2025
Webinaret handler om kunstig intelligens (KI) for forbedret undervisning i klasserommet. Der skal vi utforske skjæringspunktet mellom innovasjon og pedagogikk, hvor det blir presentert nøkkelinnsikter og resultater fra ACT-E-prosjektet.
Arrangementet belyser hvordan generativ KI kan brukes til å styrke undervisning, øke studentengasjementet og transformere læringsopplevelser på tvers av ulike akademiske disipliner.
Webinaret deles inn i tre hoveddeler:
Introduksjonsdelen vil presentere prosjektet «ACT-E: Bruk av KI for forbedret undervisning i klasserommet», med en kort oversikt over aktivitetene og resultatene, samt hvem som er del av prosjektlaget. Dette etterfølges av en kort introduksjon til KI i høyere utdanning (grunnleggende konsepter; generell klassifisering av KI og eksempler; hovedapplikasjoner av KI i utdanning med eksempler, og KI-kompetanse).
Den andre delen vil introdusere casestudier som prosjektlaget har jobbet med, og vil bli gjennomført i grupperom. Dette gir deltakerne som har registrert seg for webinaret en mulighet til å oppleve hvordan KI tas i bruk i faktiske kontekster. Deltakerne kan da bli kjent med ulike typer aktiviteter og fagområder og reflektere over prosessen og utveksle tilbakemeldinger med de som holder presentasjoner under webinaret.
Foreløpige titler på workshopene i parallelle grupperom er som følger:
Den tredje delen vil samle deltakerne og presentatørene tilbake i hovedrommet for å dele innsikter og erfaringer fra gruppesesjonene. Dette vil bli etterfulgt av arbeid med et forslag til retningslinjer for bruk av generativ KI, basert på en revidert versjon av Blooms taksonomi og prosjektresultatene. Webinaret avsluttes med noen avsluttende kommentarer og en tilbakemeldingsundersøkelse fra deltakerne.
Prosjektlaget som vil holde det nettbaserte webinaret:
Signe Annie Sønvisen, Jarl Taxerås Flaten, Omar de la Cruz Vicente, Mario Burgui Burgui, Daniel Rodríguez García, Celia Sales, Dragana Vuković Vojnović, Vesna Bulatović, Djordje Herceg og Saša Vukmirović.

ENGLISH:
Date: 5 Dec 2025 (14:00) - 5 Nov 2025 (17:00)
Location: Online (Zoom)
Host university: UiT – The Arctic University of Norway (UiT)
Type of Event / Mode: Webinar
Target groups: Academic Staff
Category of knowledge transfer: Co-creation/Engagement
Duration: 3 Hours
Registration limit: No limit
Application deadline: 5 December 2025
This webinar on AI for Enhanced Classroom Teaching explores the intersection of innovation and pedagogy, presenting key insights and outcomes from the ACT-E project.
The event examines how generative AI can be employed to empower educators, enhance student engagement, and transform learning experiences across diverse academic disciplines.
The webinar will be divided into three major sections:
The introductory part will introduce the project ‘ACT-E: Using AI for Enhanced Classroom Teaching’, with a brief overview of its activities and outcomes, and the team members. This is followed by a short introduction to AI in higher education (introductory concepts; general classification of AI and its examples; the main applications of AI in education with examples, and AI literacy).
The second part will introduce the case studies that the team members worked on and will be carried out in break-out rooms. This will give the participants who registered for the webinar a chance to experience the actual implementation of AI in different types of activities and different fields of study, reflect on the process and exchange their feedback with the webinar presenters.
Tentative titles of the workshops in parallel break-out rooms are as follows:
The third part will bring the participants and presenters back together in the main room to share their insights and experiences from the break-out sessions. This will be followed by a guidelines proposal for using GenAI, based on revised Bloom’s taxonomy and the project outputs. The webinar will be wrapped up with some closing remarks and participants’ feedback survey.
The project team members who will deliver the online webinar are as follows:
Signe Annie Sønvisen, Jarl Taxerås Flaten, Omar de la Cruz Vicente, Mario Burgui Burgui, Daniel Rodríguez García, Celia Sales, Dragana Vuković Vojnović, Vesna Bulatović, Djordje Herceg and Saša Vukmirović.
