Webinar: What is the role of marketing in the non-commercial world? Patient orientation in public hospitals / Webinar: Hvilken rolle spiller markedsføring i en ikke-kommersiell sektor? Pasientorientert behandling på offentlige sykehus

NORWEGIAN:
Kan teknikker fra markedsføringsverdenen være nyttige i behandlingen av pasienter? Dette spørsmålet vil bli utforsket på et webinar ved Université Paris-Saclay (UPSaclay) i oktober.
ENGLISH:
Could techniques from the marketing world be useful when treating patients? This question will be explored at a webinar held at Université Paris-Saclay (UPSaclay) in October.
NORWEGIAN:
Dato: 20. oktober (kl. 09:00) – 20.oktober (12:00)
Vertsuniversitet: Université Paris-Saclay (UPSaclay)
Type aktivitet / Format: Hybrid seminar (både digital og fysisk deltakelse)
Målgrupper: Akademisk ansatte, administrativt ansatte, masterstudenter, stipendiater, postdoktorer, offentligheten, forskere, bachelorstudenter
Varighet: 3 timer
Registreringsgrense: 100
Søknadsfrist: 13. oktober 2025
Dette 3-timers hybridkurset har som mål å demonstrere hvordan markedsføring kan brukes i en ikke-kommersiell kontekst og i tråd med en tjenestelogikk, hvor pasientbehandling i offentlige sykehus brukes som eksempler.
Kurset vil finne sted i Sceaux, Frankrike (Université Paris-Saclay), og vil bestå av en konferanse og diskusjoner med studenter. Studenter fra EUGLOH-partneruniversiteter kan delta i aktiviteten online. Du mottar ingen ECTS ved å delta på konferansen.
Det vil under konferansen bli tatt i bruk reflekterende tilnærming for å undersøke utviklingen av markedsføringens rolle, fra dens opprinnelse på 1800-tallet, til dens nåværende funksjon i ikke-kommersielle kontekster, spesielt offentlige sykehus.
Målet med konferansen er å legge til rette for diskusjon blant studenter om viktigheten av markedsføring og hvordan den kan forbedre vår forståelse av individers behov og informere om løsninger som møter disse behovene i en ikke-kommersiell kontekst.
Diskusjonen vil bli etterfulgt av en debatt om hvorvidt markedsføring har potensial til å bidra positivt til samfunnsutfordringer, eller om den tvert imot forverrer dem.
Krav til søkere: Bachelorstudenter må ha grunnleggende kunnskap om markedsføring og være interessert i å oppdage hvordan det kan anvendes i andre kontekster.
Studentene forventes å lese en bestemt forskningsartikkel før konferansen.
ENGLISH:
Date: 20 Oct 2025 (09:00) - 20 Oct 2025 (12:00)
Host university: Université Paris-Saclay (UPSaclay)
Type of activity / Mode: Hybrid seminar (both digital and in-person participation)
Target groups: Academic Staff, Administrative Staff, Master students, PhD students, Post-docs, Public, Researchers, Undergraduate students
Duration: 3 hours
Registration limit: 100
Application deadline: 13 October 2025
This course aims to demonstrate how marketing can be used in a non-commercial setting and in a service logic, using the example of patient care in public hospitals.
This 3-hour hybrid course will take place in Sceaux, France (Université Paris-Saclay), and will consist of a conference and discussions with students. Students from EUGLOH partner universities can join the activity online. No ECTS are associated.
The conference will adopt a reflective perspective to examine the evolution of the role of marketing from its origins in the 19th century to its current function in non-commercial settings, specifically public hospitals.
It aims to facilitate discussion among students about the importance of marketing and how it can enhance our understanding of individuals' needs and inform solutions that meet those needs in a non-commercial context. This discussion will be followed by a debate on whether marketing has the potential to make a positive contribution to societal challenges or whether, on the contrary, it exacerbates them.
Requirements: Undergraduate students need to know the basics of marketing and need to be interested in discovering how it can be applied to other contexts. Students are expected to read the research article in reference prior to the conference.