BIP-kurs om tingenes internett og 3D-printing 3. utgave / BIP Course on The Internet of Things and 3D Printing III Edition

Illustrasjons-/bannerbilde for BIP-kurs om tingenes internett og 3D-printing 3. utgave  / BIP Course on The Internet of Things and 3D Printing III Edition
Mostphotos.com

Norwegian:

University of Novi Sad (Serbia) arrangerer neste vår et kurs om tingenes internett og 3D-printing. Det er en del av hva som kalles Blended intensive programme (BIP), som omfatter både virtuell og fysisk undervisning. Kurset er åpent for alle studenter fra EU-land og tredjepartsland som er knyttet til Erasmus + programmet.

 

English:

In the spring of 2024 University of Novi Sad (Serbia)is arranging a course on the Internet of Things and 3D Printing. It is part of a Blended intensive programme (BIP), with both virtual and physical components.  The course is open to all students from EU Member States and third countries associated to the Erasmus+ programme.

NORSK:

Dato:
13. april 2026 – 15. mai 2026 (virtuell del)
18. mai – 22. mai 2026 (fysisk del)

Sted: Novi Sad, Serbia + nettkurs

Vertsuniversitet: Universitetet i Novi Sad (UNS), i samarbeid med Universitetet i Porto

Type arrangement / Modus: Erasmus+ Blended Intensive Programme

Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter

ECTS-poeng for fullføring av kurs: 3



Frist for nominasjon av kandidater: 30. januar 2026

 

Dette BIP-programmet er åpent for alle interesserte studenter fra EU-medlemsland og tredjeland tilknyttet Erasmus+-programmet.

BIP-visjon:

Internet of Things (IoT) er en av de viktigste trendene innen moderne teknologi. Internett-tilkoblede enheter er allestedsnærværende og alltid koblet til Internett og til hverandre.

Bruksområdene spenner fra personlige enheter, som mobiltelefoner og smarte husholdningsapparater, til teknologi som er i industriell skala, som overvåking av produksjonslinjer og tilkoblede biler.

Den konstante tilkoblingen av slike innretninger skaper store mengder data som brukes til analyse, noe som resulterer i kostnadsreduksjon, forbedret sikkerhet og en generell økning i livskvalitet.

Det er uunngåelig at dagens studenter vil møte IoT i sine fremtidige jobber. Derfor er det av avgjørende betydning at studentene kan få en innføring i de underliggende prinsippene, teknologiene og prosedyrene for IoT. Da kan de få en større forståelse av denne teknologiens innvirkning og kan bruke den i sitt arbeid.

De som jobber med undervisning kan ha nytte av å være bevisst på det store omfanget og dybden av IoT og hvordan det relaterer seg til moderne utdanning. Det er også viktig å forstå hvordan den nye teknologien kan integreres med de "klassiske" disiplinene som undervises i akademia.

3D-printing var inntil nylig forbeholdt kostbare industrielle applikasjoner eller de som drev med spesialiserte hobbyer. I dag, med fremveksten av rimelige, brukervennlige 3D-printere og programvareverktøy, er prototyping og produksjon av IoT-enheter innen rekkevidde for videregående og høyere utdanningsinstitusjoner.

Tankesett og metoder for 3D-design bør inkluderes i læreplaner for å forene teori og praksis, med mål om å gjøre det mulig for studenter å produsere prototypenheter og bruke dem i sitt arbeid.



Krav til deltakere (studenter):

  • Studenter fra EU-medlemsland og tredjeland tilknyttet programmet (partneruniversiteter i EUGLOH 2.0 og andre europeiske høyere utdanningsinstitusjoner).
  • Studentene er interesserte i IoT og 3D-printing og har grunnleggende datakunnskaper og/eller programmeringsferdigheter.



Krav til Erasmus+ opplæring/undervisning under BIP (ansatte):

  • Akademisk og administrativt personale fra EU-medlemsland og tredjeland tilknyttet programmet (partneruniversiteter i EUGLOH 2.0 og andre europeiske høyere utdanningsinstitusjoner).
  • De er direkte eller indirekte involvert i undervisning relatert til IoT og 3D-printing ved sin institusjon.

 

Tidsramme:

Virtuell del: 13. april 2026 – 15. mai 2026

Fysisk del: 18. mai – 22. mai 2026

Forventet antall studentdeltakere: 20–25 (dersom flere kvalifiserte kandidater blir nominert, vil Universitetet i Novi Sad organisere en utvelgelsesprosess basert på kriterier som akademisk dyktighet, studentens erfaringsnivå og prinsippet om partnerinkludering).

 

Søknadsprosess:

Studentkandidater til BIP må søke om Erasmus+ KA131 BIP-stipend for korttidsmobilitet ved sin hjemmeinstitusjon.

Ansatte må søke om Erasmus+ KA131 opplærings- eller undervisningsstipend ved sin hjemmeinstitusjon.

Hjemmeinstitusjonen nominerer sine kandidater, ved UiT kan du ta kontakt med Elin Margrethe Ryseth, seniorrådgiver ved BFE-fakultetet.

E-post: elin.m.ryseth@uit.no

Under søknadsprosessen kan kandidatene vise interesse for BIP og etablere kontakt med arrangørene ved Universitetet i Novi Sad (IoT.bip@uns.ac.rs) for spørsmål, støtte eller forhåndsinvitasjonsbrev som trengs for å søke om stipend ved hjemmeinstitusjonen.

Utvalgte kandidater må ta med egne bærbare datamaskiner som kan kjøre Arduino IDE (https://www.arduino.cc/en/software/).

Frist for nominasjon av kandidater fra hjemmeinstitusjonen til UNS IRO (IoT.bip@uns.ac.rs): 30. januar 2026.

 

Dokumenter som kreves for nominasjon:

  • CV Karakterutskrift for studienivå
  • Kort motivasjonsbrev (med referanse til nivået av data-/programmeringsferdigheter)
  • Bevis på engelskkunnskaper

 

Kontakt din hjemmeinstitusjon for å finne ut beløpet for Erasmus+ BIP-stipendet og mulighetene for tillegg for grønn reise og/eller inkludering.

Universitetet i Novi Sad vil tilby én måltid (lunsj) for alle deltakere under den fysiske delen av mobiliteten, samt studiemateriell, bruk av utstyr, kostnader knyttet til den kulturelle delen av programmet og én velkomstmiddag.

Erasmus+-deltakere dekker, fra sitt eget Erasmus+-stipend, sine reise-, oppholds- og andre kostnader.

 

Programmet organiseres på følgende måte:

Virtuell del: 13. april 2026 – 15. mai 2026

  • Om Universitetet i Novi Sad, Universitetet i Porto og Universitetet i Szeged
  • Om European University Alliance EUGLOH 2.0
  • Introduksjon til UNS BIP-programmet og dets lokasjon
  • Introduksjon til IoT: Arduino og ESP32-mikrokontrollere
  • Anvendelse av IoT i forskning, prosessautomatisering og hverdagsliv
  • C++-programmering for Arduino Analoge og digitale sensorer
  • Datainnsamling og lagring i databaser
  • Databehandling og analyse
  • Skytjenester og IoT
  • Introduksjon til 3D-design og 3D-printing: Grunnleggende om datastøttet design
  • 3D-printing steg-for-steg
  • Spørsmål og svar

Fysisk del: 18. mai – 22. mai 2026

(interaktive forelesninger, presentasjoner, workshops, casestudiediskusjoner, besøk)

  • Velkomst- og åpningsseremoni
  • Laboratorium: Sensoravlesning og brukerinput med
  • Arduino Laboratorium: Vise målinger på tekst- og grafiske skjermer
  • Laboratorium: Datainnsamling, behandling og analyse
  • Laboratorium: Opplasting av data til skyen, fjernkontroll
  • Laboratorium: 3D-design og 3D-printing (wearables, enhetskapslinger, etc.)
  • Hvordan integrere IoT i undervisning – mål og utfordringer (rundebord, presentasjoner)
  • Kulturelle besøk, omvisninger og sosiale arrangementer knyttet til UNS, Novi Sad, Vojvodina og Serbia
  • Avslutningsseremoni



ENGLISH:

Date: 

13 April 2026 – 15 May 2026 (virtual part)

18 May – 22 May 2026 (physical part)

Location: Novi Sad, Serbia + online course

Host university: University of Novi Sad (UNS), in collaboration with University of Porto

Type of event / Mode: Erasmus+ Blended Intensive Programme

Target groups: Bachelor and master students

ECTS points you receive for completing the course: 3

Deadline for nomination of candidates: 30 Januar 2026

 

This BIP is open to all interested students from EU Member States and third countries associated to the Erasmus+ Programme.

BIP vision:

Internet of Things (IoT) is one of the significant trends in modern technology. Internet-enabled devices are omnipresent and always connected to the Internet and to each other. Their application ranges from personal, such as mobile phones, smart home appliances to the wide industrial scale, such as production line monitoring and connected cars. Their constant connectivity generates large amounts of data, which is used for analysis, resulting in reduction of costs, improved safety, and an overall increase in quality of life.

It is inevitable that today’s students will encounter IoT in their future jobs. Therefore, it is of crucial importance for the students to be introduced to the underlying principles, technologies, and procedures of IoT, truly understand its impact and be able to use it in their work.

As for teachers, they must be aware of the vast scope and depth of the IoT, how it relates to modern education, and how to integrate it with the ‘classical’ disciplines taught in academia.

3D printing was until recently reserved for expensive industrial applications or dedicated hobbyists. Nowadays, with the emergence of affordable, easy-to-use 3D printers and software tools, prototyping, and manufacturing of IoT devices is within the grasp of secondary and higher educational institutions. The way of thinking and methods of 3D design should be included in curricula to bring together theory and practice, with the goal of enabling students to produce prototype devices and use them in their work.

Profile of BIP participants - STUDENTS: 

  • Students from EU Member States and third countries associated to the Programme (partner universities in EUGLOH 2.0 and other European HEIs).
  • Those who are interested in IoT and 3D printing, who possess elementary computer and/or programming skills.

Profile of staff for regular Erasmus+ training/teaching during BIP:

  • Academic and administrative staff from EU Member States and third countries associated to the Programme (partner universities in EUGLOH 2.0 and other European HEIs).
  • THose who are involved, directly or indirectly, in teaching related to the IoT and 3D printing at their institution.

Time frame:

13 April 2026 – 15 May 2026  (virtual programme)
18 May – 22 May 2026  (physical programme)

Expected number of student BIP participants: 20-25 (in case more eligible candidates are nominated, the University of Novi Sad will organise a selection process based on criteria of academic merit, student’s level of experience and the principle of partner inclusivity)

Application process:

Student BIP candidates must apply for the Erasmus+ KA131 BIP grant for short-term mobility at their home institution 

Regular Staff candidates must apply for the Erasmus+ KA131 training or teaching grant at their home institution

The home institution nominates its candidate(s). Contact Elin Margrete Ryseth, senior advisor at the BFE Faculty.

E-mail: elin.m.ryseth@uit.no

While applying, the candidates can show interest in the BIP and establish contact with the organisers at the University of Novi Sad (IoT.bip@uns.ac.rs) for any questions, support or pre-invitation letters, needed for applying for the grant at the home institution.

Selected candidates will be required to bring their own laptops, which can run Arduino IDE (https://www.arduino.cc/en/software/)

Deadline for nominations of a candidate by their home institution to UNS IRO (IoT.bip@uns.ac.rs): 30 January 2026

Required documents for candidate’s nomination:

1) CV

2) Transcript of records for the level of study

3) Short motivation letter (with reference to the level of computer/programming skills)

4) Proof of English level knowledge

 

Please contact you HOME INSTITUTION to find out the amount of Erasmus+ BIP grant and the possibilities for you as student applicants to receive top-ups for green travel and/or Inclusion.

The University of Novi Sad will provide one meal (lunch) for all participants during the physical part of mobility, as well as study materials, equipment use, costs related to the cultural part of the programme, and one welcome dinner.

Erasmus+ participants cover, from their own Erasmus+ grant, their travel, accommodation and other costs.

The Programme will be organised in the following manner:

Virtual part: 13 April 2026 – 15 May 2026

About the University of Novi Sad, University of Porto and University of Szeged

  • About the European University Alliance EUGLOH 2.0
  • Introduction to the UNS BIP programme and its venue
  • Introduction to IoT: Arduino and ESP32 microcontrollers
  • Application of IoT in research, process automation and everyday life
  • C++ programming for Arduino Analog and digital sensors
  • Data recording and storing in databases
  • Data processing and analysis Cloud services and IoT
  • Introduction to 3D Design and 3D Printing:
  • Essentials of Computer Aided Design
  • 3D printing step-by-step Q&A

 

Physical part: 18 May – 22 May 2026

(interactive lectures, presentations, workshops, case study discussions, visits)

  • Welcome and opening ceremony Lab
  • Sensor reading and user input with Arduino Lab: Showing measurements on display text and graphical devices Lab
  • Data recording, Processing and Analysis Lab: Uploading data to the cloud
  • Remote control Lab: 3D Design and 3D printing (wearables, device enclosures, etc.)
  • How to incorporate IoT in teaching – goals and challenges (round table, presentations)
  • Cultural visits, tours and joint social events related to UNS, Novi Sad, Vojvodina and Serbia Closing ceremony

 

Starts: 13.04.26 kl 10.00
Ends: 22.05.26 kl 16.00
Where: Blandet kurs (både nettbasert og fysisk) / Blended course (both physical and online)
Location / Campus: Digitalt, Other
Zielgruppe: Ansatte, Studenten
Link: Klikk her
Contact: Kim Bredesen, UiT
E-mail: kim.bredesen@uit.no
Add to calendar