Prøveforelesning og disputas: : Master i pedagogikk Nils Christian Tveiterås v/ ILP

Illustrasjons-/bannerbilde for Prøveforelesning og disputas: : Master i pedagogikk Nils Christian Tveiterås v/ ILP

Master i pedagogikk Nils Christian Tveiterås holder prøveforelesning og disputerer for ph.d.-graden i humaniora og samfunnsvitenskap

Tittel på avhandlingen:
«Digital kompetanse i norsk barnehagelærerutdanning: En kvalitativ studie med utgangspunkt i ulike læreplandomener»

Prøveforelesningstekst:
"Utforsk hvordan andre teorier enn de som er anvendt i avhandlinga kunne ha bidratt i analyse av avhandlingas empiri?”


Avhandlingen er tilgjengelig i Nasjonalt vitenarkiv

Prøveforelesning starter kl 10.10 mens disputasen starter kl. 1215. Begge deler vil bli strømmet (Panopto). Det vil også bli gjort opptak av prøveforelesning og disputas som vil være tilgjengelig i en måned.

NB! Inntil streamen starter kl 10.10 vil du få opp meldingen No results were found. You might see results if you sign in. Det er ikke nødvendig å logge inn, men oppdater siden når prøveforelesningen har startet så vil du finne streamen.

Populærvitenskapelig sammendrag:
Denne avhandlingen undersøker hvordan digital kompetanse i barnehagelærerutdanning kan forstås. Det anlegges et bredt perspektiv som spenner fra hvordan utdanningen blir forsøkt formet gjennom ulike styringsdokumenter, til hva som faktisk foregår i studentenes hverdag. Ettersom digitaliseringen også har nådd barnehagesektoren, må utdanningen forberede studentene på hvordan de skal håndtere digital teknologi i denne konteksten. Avhandlingen består av tre vitenskapelige arbeider som belyser ulike sider ved digital kompetanse i barnehagelærerutdanning, samt ei kappe hvor sammenhengen mellom de tre delarbeidene blir utdypet og diskutert. Goodlads (1979) læreplanteori fungerer som en overgripende ramme for å se hele avhandlingen som en helhetlig studie av digital kompetanse på tvers av læreplandomener i barnehagelærerutdanningen. Satt i sammenheng tegner det seg noen overgripende resultater. Spesielt sentralt er at begrepsutvikling når det gjelder profesjonsfaglig digital kompetanse for barnehagelærere ikke i tilstrekkelig grad har blitt koblet til profesjonens og barnehagens særpreg. Dette kan relateres til utfordringer med utveksling av begreper og forståelser på tvers av ulike kontekster som skole og barnehage, eller mellom land. Lek og utforskning er eksempler på barnehagens særpreg, men avhandlingen viser samtidig at disse elementene også kan ha en plass i voksne studenters aktivitet med digitale verktøy. Med andre ord trenger PfDK i BLU ikke bare å handle om å tilpasse eksisterende rammeverk til barnehagekonteksten, men at denne kontekstens egenart også kan gi verdifulle bidrag ut.

 

Veiledere:
Hovedveileder professor Siri Sollied Madsen, UiT Norges arktiske universitet
Biveileder førsteamanuensis Thomas Bjørner, Aalborg universitet


Bedømmelseskomité:
Første opponent: professor emeriti ph.d. Helle Mathiasen. Københavns universitet, Danmark.
Andre opponent: førsteamanuensis ph.d. Fredrik Mørk Røkenes. Universitetet i Oslo.
Leder av komiteen: førsteamanuensis ph.d. Jens Breivik. UiT Norges arktiske universitet.


Leder av disputas:
Disputasen ledes av instituttleder Siw Skrøvset, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

De som ønsker å opponere ex. auditorio kan sende epost til disputasleder Siw Skrøvset (siv.skrovset@uit.no) innen kl. 14:00 på disputasdagen.

When: 31.10.25 kl 10.00–15.15
Where: ILP-Bygget 1.059 (Auditorium Didaktikken) eller teams
Location / Campus: Digitalt, Tromsø
Zielgruppe: Ansatte, Studenten, Besøkende, Invited
Contact: Silje Sivertsvik
Phone: 77660768
E-mail: silje.sivertsvik@uit.no
Add to calendar