Et nytt prosjekt lytter til kvenske/norskfinske og skogfinske elever
NAMED-prosjekt utforsker behovene og erfaringene til kvenske/norskfinske og skogfinske elever og deres foreldre i skolen.
I september 2025 innvilget Forskningsrådet åtte søknader om forskningsmidler for å styrke kunnskapen om samisk, kvensk/norskfinsk og skogfinsk samfunn og kultur. Et av disse prosjektene heter NAMED – Nasjonale minoriteter i utdanning.
NAMED-prosjekt skal undersøke hvordan kvener/norskefinner og skogfinner representeres i den norske skolen. Målet med prosjektet er å utvikle en pedagogikk som tar vare på minoritetenes kulturelle og språklige arv i det ordinære utdanningssystemet.
Det viktigste i prosjektet er å lytte til elever med kvensk/norskfinsk eller skogfinsk bakgrunn og deres foreldre om hva de synes skal undervises om deres kultur og språk i den norske skolen og hvordan denne undervisningen bør være.
NAMED-prosjekt prøver å ta tak i de utfordringene i utdanning som Sannhets- og forsoningskommisjonen har identifisert og dermed bidra til å fremme forsoning. Resultatene inkluderer anbefalinger om politiske reformer, endringer i læreplaner og undervisningsmetoder og -materiell som gjenspeiler de nasjonale minoritetenes kulturarv.
Prosjektet fikk 11,1 millioner fra Norges Forskningsråd. Det fireårige prosjektet (2026–2029) ledes av Norges arktiske universitet (UiT) og Universitetet i Innlandet (INN), med professor Leena Maria Heikkola som prosjektleder og professor Jonas Yassin Iversen som leder for INN-teamet. Forskningsteamet samarbeider med en styregruppe med aktører fra de kvenske/norskfinske og skogfinske miljøene og et internasjonalt ekspertpanel. Prosjektet rekrutterer også en doktorgradsstipendiat og en postdoktor for å fremme minoritetsstudier i utdanning.
Kontaktopplysninger
Leena Maria Heikkola, UiT – Norges arktiske universitet
Leena.m.heikkola@uit.no
+47 40304007
Jonas Yassin Iversen, Universitetet i Innlandet
jonas.iversen@inn.no
+47 90935958
Lenke til denne siden