Pedagogisk Akademi ved UiT

Ny forskning om underviseres tilbakemeldingskompetanse / teacher feedback literacy

Ny artikkel om kompetanser og praksis når det gjelder feedback / tilbakemeldinger i undervisning

I nyere forskning har begrepet "underviseres tilbakemeldingskompetanse" (Teacher Feedback Literacy, TFL) fått økt oppmerksomhet som en viktig nøkkel i arbeidet for å fremme studenters evne til å ta til seg og å bruke tilbakemeldinger i egen læring - og til å utvikle sin egen tilbakemeldingskompetanse. Selv om teorien rundt TFL er godt utviklet med et teoretisk rammeverk for TFL (Boud & Dawson, 2021), har det manglet empiriske studier som viser hvordan disse ideene faktisk fungerer i praksis.

I et nylig publisert studie (Istencioglu et al., 2025) har forskere fra Deakin University i Australia, Aarhus Universitet i Danmark, Universitetet i Bergen, sammen med Prof. Camilla Svensen og Prof. Monica A Sundset fra UiT, undersøkt hvordan tilbakemeldingspraksisen til anerkjente undervisere i høyere utdanning samsvarer med de foreslåtte TFL-kompetansene på makronivå (overordnede strategier og systemer for tilbakemelding på program og institusjonsnivå), mesonivå (tilbakemeldingsdesign på emnenivå), og mikronivå (individuelle tilbakemeldinger og interaksjoner med studenter i undervisningen).

Forskerne gjennomførte semi-strukturerte intervjuer med 33 førsteamanuenser og professorer fra fem universiteter i Australia, Danmark og Norge. Ved hjelp av en tematisk analyse undersøkte de hvordan lærernes tilbakemeldingspraksis reflekterte TFL-kompetanser på de tre ulike nivåene i rammeverket.

Studien viste at de allerfleste underviserne hadde TFL-kompetanser på alle tre nivåer (85%), noe som indikerer en helhetlig tilnærming til tilbakemelding blant de fleste av underviserne som ble intervjuet. Det var også en relativt balansert fordeling mellom nivåene. Likevel var det variasjoner i hvilke spesifikke kompetanser som var mest fremtredende. Effektiv bruk av ressurser, dialogbasert tilbakemeldingsdesign og konstruktiv tilbakemelding var de mest fremtredende praksisene. Håndtering av tidspress og differensiering av tilbakemeldinger forekom sjeldnere. Artikkelen gir også råd om hvordan utdanningsinstitusjonene kan styrke arbeidet med tilbakemelding / feedback i undervisningen.

Link til artikkelen:

Istencioglu et al. (2025). Do well-regarded university teachers exhibit feedback literacy? Examining the validity of a competence framework. Assessment & Evaluation in Higher Education

Vil du lære mer om TFL: Delta på feedback workshopen i Januar!