Valgemner i musikkutøving-bachelor
MUS-2207 Komponering og arrangering (30 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student
I dette emnet kan du skrive din egen musikk. Du får også prøve å instrumentere for forskjellige instrumenter og du får kjennskap til ulike teknikker i komposisjon. Du vil bli kjent med noen musikkeksempler fra samtidsmusikken – både ved lytting og ved studier av partiturer.
Vi forsøker å få lagt til rette for at det du skriver skal bli spilt av konservatoriets studenter.
Ingen spesielle forkunnskaper kreves, annet enn at du har bestått KARR.
MUS-2208 Musikkproduksjon (30 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 5 studenter
Emnet fokuserer på studioinnspilling, bruk av musikkteknologi i komposisjon/låtskriving, Live Electronics/Utøvende bruk av musikkteknologi, redigering, prosessering og miksing av lyd og musikk, PA/konsertlyd og liveopptak, grunnleggende akustisk teori og informasjonsteknologi.
MUS-2218 Instrument 2 (30 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student
Emnet fokuserer på arbeid med utøvende ferdigheter på instrument solo og samspill med repertoar som viser bredde i sjanger og stilart. En vesentlig del av arbeidet er utvikling av studentens evne til selvstendig arbeid med instrumentet, innstudering og øving. Trening i primavistaspill og eventuelt improvisasjon. Emnet kan tas med de fleste instrumenter innen klassisk og rytmisk sjanger.
MUS-2313 Orgelspill (15 studiepoeng – Kan velges av pianister)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student. Må velges 3 studieår.
Innstudering og gjennomgang av orgelrepertoar til ulike kirkelige anledninger, herunder innstudering og gjennomgang av orgelrepertoar i solospill. Orgelkunnskap som omfatter orgelets historie, oppbygning, stemming og vedlikehold.
MUS-2314 Orgelimprovisasjon (15 studiepoeng – Kan velges av organister)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student. Må velges 3 studieår.
Improvisasjon som er relevant for liturgisk spill. Utvikling av egne ferdigheter, musikalsk fantasi og kreativitet på orgel, med spesiell vekt på liturgisk spill.
MUS-2801 Arrangering og komponering (20 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student
Emnet fokuserer på verktøy for arrangering og instrumentering av storband, jazz/pop-ensembler, kor og strykere. Komposisjon og formlære. Analyse og gjennomgang av relevante verk og partiturer. Arbeid med egne verk og utvikling av en kompositorisk identitet.
Etter å ha bestått Arr/komp 1 og 2 kan dette valgemne velges. I korte trekk er innholdet det som er normen for andre rytmiske utdanninger i Europa og USA.
Man lærer viktige verktøy for moderne arrangering av rytmisk musikk.
MUS-2802 Kulturprosjektledelse-Kommunikasjon og prosjektlederrolle (20 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 5
Emnet fokuserer på kommunikasjon som virkemiddel ved prosjektledelse, utvikling av kommunikasjonsferdigheter og bruk av ulike kommunikasjonskanaler.
MUS-2803 Kulturprosjektledelse – prosjektstyring og praksisprosjekt (20 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 5
Emnet fokuserer på prosjektarbeidets ulike faser, innføring i metodiske verktøy, kunnskaper om ledelse av ulike kunstneriske prosjekter og arbeid med ulike aktører, eksempelvis kunstneriske- og administrative ledere, produsenter, utøvere, lyd-lys teknikere, musikalske arrangører etc.
MUS-2804 Musikkartistutvikling – entreprenørskap (10 studiepoeng)
1 semester kan gå Høst eller vår Minimum 5 studenter
Musikkartistutvikling – entreprenørskap viderefører bransjekunnskap og prosjektutvikling fra Identitet, profesjon og bransje. Du lærer om sentrale forhold rundt det å starte din egen kunstneriske virksomhet, og å få øye på muligheter som finnes eller kan skapes. Gjennom metodikk og øvelser fra entreprenørskapsfeltet får du utforske din egen musikalske identitet, ditt eget ståsted i musikkbransjen, kulturfeltet og i en samfunnsmessig kontekst. Emnet forbereder deg på det du kan få til å skje etter studiet.
MUS-2805 Musikkartistutvikling – formidling (10 studiepoeng)
1 semester kan gå Høst eller vår Minimum 5 studenter
Teknisk beherskelse av instrumentet du spiller har hovedfokus i musikkutdanningen. Samtidig stilles det i dag større krav enn noensinne til en musikers evne til kommunikasjon for å nå frem med musikk, skape opplevelser og berøre tilhøreren. Musikkartistutvikling – formidling er et tilbud til deg som ønsker å øke din formidlingskompetanse og sceniske bevissthet. Vi benytter anerkjente metoder og innfallsvinkler fra teaterfeltet for å fremme tilstedeværelse, spontanitet og scenisk trygghet, som skal virke frigjørende for deg som musikkutøver i møtet med ditt publikum.
MUS-2806 Rytmisk improvisasjon innføring (10 studiepoeng)
1 semester kan gå Høst eller vår Minimum 1 studenter
Emnet fokuserer på gehørbasert læring, transkripsjon og lytting. Grunnleggende jazzharmonikk med skalateori og formlære. Ulike genre innen rytmisk musikk. Rytmiske, harmoniske og melodiske elementer i improvisasjon. Tolkning og variasjoner over tema.
MUS-2807 Rytmisk improvisasjon viderekommende (10 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 studenter
Her vil det være rom for å fordype seg i både sjangre og diverse verktøy for å utvide studentens verktøy når det kommer til improvisasjon. Her kan studenten være med å påvirke hva det skal jobbes med, og veileder vil presentere «nye» måter å utføre faget på.
Mus-2808 Musikk og kjønn ( 10 studiepoeng)
1 semester Høst eller vår Minimum 5
Emnet fokuserer på betydningen av kjønn i studier av musikk og musikalsk praksis og anvendelse av kjønnsteori i egne analyser.
Emnet vil ta opp teoretisk- metodisk problemer knyttet til bruk av kjønn som analytisk kategori ved bruk av eksempler fra musikkvitenskapelig forskning
MUS-2809 Akkompagnement (20 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student
Emnet fokuserer på akkompagnatørens rolle i samspill med andre instrumentalister og sangere; musikalsk fleksibilitet, samarbeidsevne, kreativitet og formidlingsevne. Sentrale stiluttrykk og sjangere for ulike soloinstrumenter og kombinasjoner av instrumenter. Partiturspill/besifring/generalbass/primavista. Evne til å reflektere over og verbalisere musikalske problemstillinger.
MUS-2810 Ensembleledelse (20 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 5 studenter
Faget tar for seg ulike aspekter ved det å være dirigent. I dette emnet får du diskutert både kor, korps og orkesterledelse. Ulike dirigentteknikker drøftes, og du vil få øvelser i dirigering.
Vi forsøker å legge til rette for at du kan få praktisert sammen med noen av skolens ensembler.
MUS-2811 Kammermusikk/Samspill (20 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student
En super måte å jobbe frem nye og gamle musikalske uttrykk. Her er det opp til hver enkelt å påvirke innholdet, men samspill og det å jobbe frem et musikalsk uttrykk vil stå i sentrum. Enten om det er egenskrevet eller om man vil gå inn i en sjanger.
MUS-2812 Samisk musikk (10 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 1 student
Emnet fokuserer på:
Utforsking av historiske, tradisjonelle og moderne uttrykk i samisk musikk Drøfting av musikkens bruk, funksjon og rolle i en kulturell kontekst Utforsking av relevant analyse/begrepsapparat for tradisjonsmusikk Musikalsk analyse av melodier og generelle strukturer i joik Innlæring og transkribering av joiker
MUS-2813 Prøvespilltrening (10 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 5 studenter
Et godt prøvespill åpner mange dører for fremadstormende musikere: til ungdomsorkestre, vikarlister, vikariater og faste jobber som utøver i ensembler i alle varianter og størrelser. Emnet gir mulighet for å øve på og reflektere over de ferdighetene som trengs i en prøvespillsituasjon – i trygge og støttende rammer. Mental trening og fokusering er sentralt. Studentene vil også få erfaring med lyd og videoopptak.
I løpet av emnet vil studentene både få og gi tilbakemeldinger og lære prøvespillrepertoaret for sitt instrument og de særlige utfordringene som ligger i å spille hverandres instrumenter. Dette vil kunne være til stor hjelp på helt andre områder i fremtidig arbeid som musiker, for eksempel ensembleledelse, kammermusikk undervisning eller arrangering/komponering.
MUS-2814 Kunstnerisk prosjekt (30 studiepoeng)
2 semester Høst og vår Minimum 3 studenter
Kunstnerisk prosjekt er et nyopprettet og fremtidsrettet tilbud til deg som ønsker å fordype deg i nettopp et kunstnerisk prosjekt! Prosjektet kan være utøvende, skapende, eller kombinere både utøvende og skapende elementer. Det er også mulig å velge et prosjekt som har en mer teoretisk forankring. Med andre ord er det opp til deg hva slags prosjekt du ønsker å fordype deg i. Eksempler kan være tradisjonelle kammermusikk/samspillsprosjekter, prosjekter innenfor scenekunst, konsertforedrag, låtskriving, musikkproduksjon, crossover-prosjekter osv. Du velger selv veileder, kanskje til og med flere enn en, blant Konsens mange dyktige musikere og fagfolk, som har den rette kompetansen til å støtte deg gjennom prosjektet ditt. For å kunne ta emnet, kreves det at du skriver en enkel prosjektbeskrivelse som beskriver prosjektets innhold og formål, og hvem du ønsker som veileder. Denne må du levere når du velger valgemner.
Videreutdanning i kirkemusikk (45 studiepoeng- Kan velges av pianister og organister)
4 semester Høst og vår Minimum 1 student. Må velges 3 studieår.
Videreutdanning i kirkemusikk (45 stp) ved KUN –VID Tromsø er et utøvende og praktisk-kirkelig studium på bachelornivå. Studenter som også søker å gjennomføre videreutdanning i orgelspill (15 stp) ved Musikkonservatoriet, UiT Norges arktiske universitet (www.konsen.no), får en samlet utdanning på 60 studiepoeng som kan kvalifisere til kantor, dersom kandidaten fra før har en 3-årig bachelorgrad i musikk med piano eller orgel som hovedinstrument.