Frühling 2026
MIK-1020 Innovasjon i offentlig sektor - 2.5 stp

Type of course

Mikroemne. Emnet kan tas som enkeltemne.

Admission requirements

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode: 9199 - enkeltemner lavere grad.


Course content

Innovasjon i offentlig sektor handler om å utvikle og iverksette nye løsninger som skaper verdi for innbyggerne og for samfunnet. Det kan dreie seg om en endret eller helt ny tjeneste, et produkt, og/eller en prosess. I dette emnet gis det a) en oversikt over behovet for innovasjon og b) innføring i de viktigste tilnærminger og grep for å øke innovasjonstakten i offentlig sektor.

Offentlig sektor i Norge så vel som i de fleste vestlige land står overfor betydelige utfordringer som kaller på nytenkning og innovasjoner. Studentene vil få innføring i de mest sentrale utfordringene, herunder utfordringene med å koordinere på tvers av offentlige virksomheter og problemfloker («wicked problems») som ingen enkelt virksomhet alene kan handtere.

Studentene vil videre få innføring i tre hovedtilnærminger for å møte behovet for nye løsninger i offentlig sektor. Den første er digitalisering og bruk av kunstig intelligens. Den andre tilnærmingen er design av organisasjoner og tjenester. Organisasjonsdesign handler her om planmessig utforming av offentlige virksomheter og vi ser nærmere på ‘Tjenestedesign’, som er en hyppig brukt tilnærming for å utvikle brukerrettede, effektive og helhetlige tjenester til befolkningen. Den tredje tilnærmingen handler om betydningen av effektiv kunnskapsoverføring og implementering for å få på plass nye innovative løsninger i offentlig sektor. Mange innovative ideer blir ikke implementert, og i dette emnet peker vi på noen av de største utfordringene med å implementere innovasjoner og slik at de omskapes til nye praksiser.


Objective of the course

Kunnskap

Kandidaten har kunnskap om

  • de viktigste begrunnelsene for innovasjonsfokuset i offentlig sektor
  • digitalisering og kunstig intelligens som virkemiddel for innovasjon i offentlig sektor
  • organisasjonsdesign og tjenestedesign som virkemiddel for innovasjon
  • de vanligste implementeringsutfordringene når innovasjoner skal bli til nye praksiser

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • gjenkjenne ulike tilnærminger til innovasjon, beskrive deres kjennetegn, samt styrker og svakheter
  • identifisere forhold som kan hemme eller fremme implementering

Kompetanse

Kandidaten kan

  • formidle hvordan og hvorfor digitalisering, kunstig intelligens og organisasjonsdesign kan bidra til innovasjon i offentlig sektor
  • bidra i diskusjoner om utfordringer ved implementeringsprosesser

Language of instruction and examination

Norsk

Teaching methods

Undervisningsopplegget består av en kombinasjon av opptak av digitale forelesninger, eksempler på ulike innovasjonsprosjekter og øvingsoppgaver.

Schedule

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Oppgave Bestått – Ikke bestått
UiTs samleside om eksamen

More info about the assignment

Flervalgsoppgave (multiple choice).

Re-sit examination

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic