Tverrfaglig kurs om helse med fokus på Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom / A multidisciplinary course on health focusing on Alzheimer’s disease and Parkinson’s disease

Illustrasjons-/bannerbilde for Tverrfaglig kurs om helse med fokus på Alzheimers sykdom og Parkinsons sykdom / A multidisciplinary course on health focusing on Alzheimer’s disease and Parkinson’s disease
Eugloh.eu

NORSK:

Våren 2026 arrangerer Lunds universitet et nettkurs hvor du kan lære om Alzheimers og Parkinsons sykdom. Kurset vil belyse sykdomsmekanismer, diagnostikk, hvilke følger sykdommene får og ulike typer behandling.

 

ENGLISH:

In the spring of 2026, Lund University will offer an online course where you can learn about Alzheimer’s and Parkinson’s disease. The course will shed light on disease mechanisms, diagnostics, the consequences of the diseases, and various types of treatment.

NORSK:

Dato: 26. jan 2026 – 20. mar 2026
Vertsuniversitet: Lunds Universitet (LU)
Type arrangement / Modus: Nettkurs
Målgrupper: Masterstudenter og stipendiater
Varighet: Opptil 1 semester
Dokumentasjon av deltakelse: Karakterutskrift – 3 ECTS
Språk: Engelsk
Rekruttering av deltakere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 30
Deltakelse berettiger til internasjonalt sertifikat: Ja
Evalueringskriterier:

50 % - Akademisk meritter 50 % - Motivasjon

Søknadsfrist: 1. november 2025

Vil du forstå hjernesykdommer i dybden og bidra til fremtidens helsevesen?

Dette kurset gir deg inngående kunnskap om Alzheimers og Parkinsons – fra mekanismer til behandling – med fokus på helhet, evidens og tverrfaglig samarbeid.

 

Om kurset

Ønsker du å fordype deg i de to vanligste nevrodegenerative sykdommene? Dette kurset gir deg inngående kunnskap om Alzheimers og Parkinsons sykdom – fra sykdomsmekanismer til diagnostikk, hvilke følger sykdommene får og ulike typer behandling..

Du vil lære om moderne metoder som hjerneavbildning, biomarkører og digitale tester, konsekvenser i hverdagen og ulike behandlingsalternativer (medisinske, kirurgiske og rehabilitering). Kurset belyser ulike perspektiver (pasient, pårørende og samfunn).

Gjennom en fordypningsoppgave vil du bli trent i å identifisere kunnskapshull og formulere relevante forskningsspørsmål med etisk bevissthet. Kurset passer for deg som ønsker å bidra til fremtidens helsevesen med evidensbasert kunnskap og et helhetlig perspektiv.

 

Under kurset

Undervisningen på kurset foregår på engelsk, i kvart tempo, og er nettbasert, uten fysiske møter. Gjennom kurset vil du kunne delta i videoforelesninger, digitale seminarer og gruppediskusjoner fordelt over kursperioden. Kurset starter med noen generelle og innledende forelesninger.

Kurset er basert på at du som student er aktiv, dvs. studentaktive læringsmetoder som inkluderer gruppediskusjoner og seminarer. Diskusjoner vil finne sted i små grupper og i større grupper. Noen seminarer inkluderer også tilbakemelding fra medstudenter. Digitale diskusjonsfora vil bli brukt for å fremme læring mellom studentene.

 

Etter kurset

Kurset gir et solid grunnlag for å forstå og analysere komplekse nevrodegenerative sykdommer fra flere perspektiver – fra individ til samfunn. Ved å utvikle evnen til kritisk å vurdere diagnostikk, behandling og evidens, inkludert å identifisere kunnskapshull, vil du være rustet til å bidra i tverrfaglige sammenhenger der samarbeid er avgjørende.

Kurset kan være en verdifull del av en bredere akademisk profil innenfor eksempel nevrovitenskap, rehabilitering eller klinisk forskning.

Ved å delta på kurset kan du også trene opp ferdigheter som gir mulighet for videre fordypning på et avansert nivå, som å formulere forskningsspørsmål, reflektere over etiske aspekter og identifisere behov for egen kunnskapsutvikling.

Ved å tak i bruk helhetlige perspektiver på individ og samfunn kan det åpne opp for fortsatt læring og utvikling i et felt som er i konstant endring.

 

Etter gjennomført kurs vil studentene kunne gjøre følgende:

  • Sammenligne og kontrastere Alzheimers og Parkinsons sykdom når det gjelder symptomer, konsekvenser, neuropatologi, diagnostikk, prognose, behandling og evalueringsmetoder.
  • Gjøre relevante sammenligninger mellom nevrodegenerative sykdommer og andre vanlige sykdommer, med hensyn til hvordan de rammer både pasienter, familier og samfunn.
  • Identifisere kunnskapshull innen minst ett område (som sykdomskonsekvenser, diagnostikk, prognose eller behandlingsevaluering) og formulere relevante forskningsspørsmål.
  • Kritisk vurdere og sammenligne ulike diagnostiske metoder, inkludert deres fordeler og begrensninger.
  • Reflektere over etiske hensyn i forskning og klinisk praksis, spesielt for personer med tidlige eller milde kognitive og motoriske symptomer.
  • Identifisere egne læringsbehov for fortsatt faglig utvikling.

 

Opptakskrav

For å være kvalifisert til å delta på kurset kreves en bachelorgrad i ett av disse fagene: Ergoterapi, audiologi, biomedisin, fysioterapi, logopedi, medisin, sykepleie eller radiografi, eller tilsvarende kvalifikasjon, samt engelsk på nivå 6.

 

Søknad

Merk at studenter ved Lunds Universitet kan søke om delta på nettsiden www.antagning.se senest 15. oktober 2025.

Andre EUGLOH-studenter søker gjennom EUGLOHs søknadsside senest 1. november 2025. Vitnemål/karakterutskrift, motivasjonsbrev og CV må sendes inn.

 

Innhold og metodikk

Dette kurset gir deg mulighet til å bygge opp avansert kunnskap om Alzheimers og Parkinsons sykdom, med fokus på sykdomsmekanismer, symptomer, diagnostikk, prognose, behandling (inkludert evaluering av behandling) og konsekvensene av disse sykdommene.

Diagnostiske og prognostiske metoder som blir belyst på kurset inkluderer både kliniske tilnærminger, digitale tester, hjerneavbildning og biomarkører.

Vurderingsmetoder vil også ta hensyn til et tverrfaglig perspektiv. Det samme gjelder konsekvensene og symptomene av disse sykdommene. Du kan få innsikt i behandlingsmetoder fra både farmakologiske, kirurgiske og ikke-farmakologiske perspektiver.

Kurset inkluderer en avansert oppgave. Dette innebærer blant annet å identifisere kunnskapshull innen et spesifikt område, formulere relevante forskningsspørsmål og vurdere etiske problemstillinger.

 

Metodikk

Kurset gjennomføres i kvart tempo og er helt nettbasert (3 ECTS-poeng), uten fysiske møter. Det inkluderer videoforelesninger, digitale seminarer og gruppediskusjoner fordelt gjennom kursperioden. Kurset starter med noen overordnede og innledende forelesninger.

Studentaktive læringsmetoder vektlegges, inkludert gruppediskusjoner og seminarer. Diskusjoner vil finne sted både i tverrfaglige små grupper og i større grupper. Noen seminarer vil også inkludere tilbakemelding fra medstudenter. Digitale diskusjonsfora vil bli brukt for å oppmuntre til samarbeid og læring mellom studentene.

Logo

            www.eugloh.eu 

 

ENGLISH:

Date: 26 Jan 2026 - 20 Mar 2026

Host university: Lund University (LU)

Type of event / Mode: Online course

Target groups: Master students, PhD students

Duration: Up to 1 semester in length

Recognition: Transcript of records - ECTS

Language: English

Recruitment of participants: Qualitative Assessment

Number of open spots: 30

Is eligible to international certificate: Yes

Evaluation criteria:

50% - Academic Merit

50% - Motivation

Application deadline: 1. november 2025

 

Do you want to understand brain diseases in depth and contribute to the future of healthcare? This course provides you with in-depth knowledge of Alzheimer's and Parkinson's – from mechanisms to treatment – with a focus on the whole, evidence and multidisciplinary collaboration.

About the course

Do you want to deepen your understanding of the two most common neurodegenerative diseases? This course provides you with in-depth knowledge of Alzheimer's and Parkinson's disease – from disease mechanisms to diagnostics, consequences, and treatments.

You will learn about modern methods such as brain imaging, biomarkers and digital tests, consequences in everyday life, and different treatment options (pharmaceutical, surgery, and rehabilitation). The course highlights different perspectives (the patient, next of kins, and societal).

Through an in-depth assignment, you will be trained in identifying knowledge gaps and formulating relevant research questions with ethical awareness. The course is suitable for those who want to contribute to the future of healthcare with evidence-based knowledge and a holistic perspective.

During the course

The course is taught in English, at a quarter pace, and online with no physical meetings. During the course, you will take part in video lectures, digital seminars and group discussions spread over the course period. The course begins with a couple of general and introductory lectures. The course is based on you as a student being active, i.e. student-active learning methods that include group discussions and seminars. Discussions will take place in small groups and in large groups. Some seminars also include peer feedback. Digital discussion forums will be used to promote peer learning.

After the course

The course provides a solid foundation for understanding and analyzing complex neurodegenerative diseases from multiple perspectives – person to society. By developing the ability to critically review diagnostics, treatment and evidence, including identifying knowledge gaps, you will be equipped to contribute in multidisciplinary contexts where collaboration is crucial.

The course can be a valuable part of a wider academic profile in, for example, neuroscience, rehabilitation, or clinical research. It also trains skills that are central to continued in-depth study at the advanced level, such as formulating research questions, reflecting on ethical aspects and identifying needs for one's own knowledge development. With a holistic perspective on the individual and society, conditions are created for continued learning and development in an area in constant change.

After completing the course, students will be able to:

  • Compare and contrast Alzheimer’s and Parkinson’s disease in terms of symptoms, consequences, neuropathology, diagnosis, prognosis, treatment, and evaluation methods.
  • Make relevant comparisons between neurodegenerative diseases and other common diseases, considering their effects on patients, families, and society.
  • Identify knowledge gaps in at least one area (such as disease consequences, diagnostics, prognosis, or treatment evaluation) and formulate relevant research questions.
  • Critically assess and compare different diagnostic methods, including their strengths and limitations.
  • Reflect on ethical considerations in research and clinical practice, especially for individuals with early or mild cognitive and motor symptoms.
  • Identify their own learning needs for continued professional development.

Eligibility

To be eligible for the course, a bachelor's degree is required in one of the main subjects Occupational Therapy, Audiology, Biomedicine, Physiotherapy, Speech and Language Pathology, Medicine, Nursing or Radiography, or an equivalent qualification, as well as English 6.

Application

Note that Lund University students apply through www.antagning.se at the latest by 15 October, 2025. Other EUGLOH students apply through EUGLOH application site, at the latest by 1 November, 2025. Transcripts/degree certificate, Motivation letter and CV needs to be submitted. 

Content and Methodology

This course provides advanced knowledge of Alzheimer’s and Parkinson’s disease, with a focus on disease mechanisms, symptoms, diagnostics, prognosis, treatment (including evaluation of treatment), and the consequences of these diseases.

Diagnostic and prognostic methods covered include both clinical approaches, digital tests, brain imaging, and biomarkers. Assessment methods will also consider a multidisciplinary perspective. The latter applies also for the consequencies and symptoms of these diseases. Treatment is addressed from both pharmacological, surgical and non-pharmacological perspectives, such as exercise.

The course includes an advanced assignment. This involves, among other things, identifying knowledge gaps within a specific area, formulating relevant research questions, and considering ethical aspects.

Methodology

The course is delivered at a quarter-time pace and entirely online (3 ECTS credits), with no physical meetings. It includes video lectures, digital seminars, and group discussions spread throughout the course period. The course begins with a couple of overarching and introductory lectures.

Student-centered learning methods are emphasized, including group discussions and seminars. Discussions will take place both in multidisciplinary small groups and in larger groups. Some seminars will also include peer feedback. Digital discussion forums will be used to encourage collaborative learning among students.

Logo

             www.eugloh.eu 

Starts: 26.01.26 kl 09.00
Ends: 16.03.26 kl 16.00
Where: Nettkurs / Online course
Location / Campus: Digitalt
Zielgruppe: Ansatte, Studenten
Link: Klikk her
Contact: EUGLOH at Lund University
E-mail: eugloh@er.lu.se

Melden Sie mich an!
Add to calendar