Helhetlig innføring i global- og folkehelse (Del 2) / Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction (Section 2)

NORSK:
Høsten 2025 arrangerer Universitet i Hamburg et nettkurs hvor tema er global- og folkehelse. Kurset omhandler sykdommer i befolkninger, sykdommer som oppstår på grunn av klimaendringer og helsespørsmål knyttet til flyktninger og migranter.
ENGLISH:
In the autumn of 2025, the University of Hamburg will host an online course focusing on global and public health. The course covers diseases in populations, illnesses arising from climate change, and health issues related to refugees and migrants.
NORSK:
Dato: 15. oktober 2025 (14:00) - 28. januar 2026 (00:00)
Vertsuniversitet: Universitetet i Hamburg (UHH)
Type arrangement / Modus: Nettkurs
Målgrupper: Masterstudenter, stipendiater, Bachelorstudenter
Varighet: Opptil 1 semester
Godkjenning av kursdeltakelse: Karakterutskrift - 3 ECTS
Språk: Engelsk
Rekruttering av deltakere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 50
Kriterier for evaluering av søkere: 10% akademisk / profesjonell kompetanse - 90% motivasjon
Søknadsfrist: 15. september 2025
Dette er del 2 av kurset "Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction". Du kan melde deg på denne delen uten å ha fullført del 1. De som deltok på del 1 vil imidlertid bli prioritert.
* Engelsk navn på kurs: Global Public Health Essentials - Fra det lokale til det globale (3 ECTS)
* Studenter må bekrefte med sin programkoordinator for å sikre at dette blir godkjent.
Kurset varer fra 15. oktober 2025 til 28. januar 20225
Det gir innføring i grunnleggende metodologiske konsepter og nøkkeltemaer innen global- og folkehelse gjennom en aktiv og student-sentrert læringsmetode.
Deltakerne vil også lære å ta i bruk kunnskap gjennom praktiske øvelser, quizer og digitale spill.
Kurset er designet for å vare omtrent 90 arbeidstimer (3 ECTS), inkludert 30 timer med nettbasert materiale og synkrone nettøkter, samt omtrent 60 timer med selvstudium og spillbasert læring.
Det er er delt inn i tre deler: (I) Metoder, (II) Temaer og (III) Praktisk erfaring innen global og folkehelse, som dekker ulike grunnleggende konsepter og nøkkeltemaer.
Synkrone økter:
Onsdag 15. oktober kl. 14:00 CEST November og desember (datoer annonseres senere)
Kursoversikt
Del I: Metoder i global og folkehelse
Måling av sykdommer i befolkninger
Del II: Temaer i global og folkehelse
Helsesystemer I
Del III: Praktisk erfaring i global og folkehelse
Oppdagelse og inneslutning av sykdomsutbrudd I
Målgruppe og krav til søkere:
Masterstudenter/stipendiater og studenter som er på sitt 7. semester eller høyere i bachelorprogrammer som varer mer enn 6 semestre, helst innen helsefag, folkehelse, epidemiologi, medisin eller andre yrker relatert til global folkehelse. Kunnskap om statistisk programvare (SPSS, R, SAS, STATA) er en fordel, men ikke et krav.
Obligatorisk litteratur
Relevant og grundig litteratur vil bli referert til ved slutten av hver økt.
Det anbefales å lese følgende litteratur for å forberede seg:
Innhold og metodikk
Kurset er designet som et synkront nettkurs supplert med selvstyrte asynkrone e-læringsenheter. Synkrone økter krever at studentene logger inn og deltar på et bestemt tidspunkt.
Etter registrering på kurset vil studentene motta en oversikt over kurs og datoer med tilhørende innloggingsdata (f.eks. for Zoom).
Forelesningsmateriale vil være tilgjengelig for nedlasting (f.eks. fra Moodle før økten). Moodle brukes som et gratis kursadministrasjons- og læringssystem.
Vurdering:
Kurset kombinerer kunnskapsoverføring med praktiske øvelser. Tilleggslesing anbefales for hver økt.
Kurset er designet for omtrent 90 arbeidstimer (3 ECTS), inkludert 30 timer med nettbasert materiale og synkrone nettøkter, samt omtrent 60 timer med selvstudium og spillbasert læring.
Studiepoeng må godkjennes av studentens hjeminstitusjon.
ENGLISH:
Date: 15 Oct 2025 (14:00) - 28 Jan 2026 (00:00)
Host university: University of Hamburg (UHH)
Type of event / Mode: Online course
Target groups: Master students, PhD students, Undergraduate students
Duration: Up to 1 semester in length
Recognition: Transcript of records - 3 ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Number of open spots: 50
Evaluation criteria:10% - Academic / Professional Merit 90% - Motivation
Application deadline 15 September 2025
This is section 2 of the course "Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction". You can enroll in this section without having completed section 1. However, participants of section 1 will be given priority.
*students need to confirm with their programme coordinator to make sure this is recognised
The course lasts from15th October 2025 until 28th January 2026
The course introduces students to fundamental methodological concepts and key issues in global and public health through an active and student-centered learning approach.
Students will also learn how to apply their knowledge through practical exercises, quizzes, and digital games.
The course is designed for approximately 90 working hours (3 ECTS), including 30 hours of work with online materials and synchronous online sessions and approximately 60 hours of self-study and game-based learning.
It is divided into three parts: (I) Methods, (II) Topics, and (III) Hands-on experience in Global and Public Health, covering different basic concepts and key issues.
Synchronous Sessions:
Wednesday, October 15 at 14:00 CEST November & December (tba)
Course Overview
Part I Methods in Global and Public Health
1) Measures of diseases in populations Introduction to Global Public Health and measures of occurrence, effect, and impact
2) Study design and potential source of error I Overview of study design
3) Study design and potential source of error II Introduction to causal inference
4) Study design and potential source of error III Confounding and effect modification
5) Study design and potential source of error IV Standardization
Part II Topics in Global and Public Health
6) Health care systems I Concepts and international examples
7) Health care systems II Comparison and analysis
8) Inequalities in health I Theroies and concepts
9) Inequalities in health II Practical applications
10) Refugees and migrants Health of refugess and other migrant populations
11) Climate change and health Health and health economic consequences of extreme weather at the backdrop of climate change
Part III Hands-on Experience in Global and Public Health
12) Detection and containment of disease outbreaks I EDDi - Epidemic Disease Detective Hamburg [Immersive simulation excercise (online game)]
13) Detection and containment of disease outbreaks II EDDi - Epidemic Disease Detective Hamburg [Immersive simulation exercise (online game)]
14) Managing and analyzing data I Health insurance date
15) Managing and analyzing data II Survey data
Target group & Prerequisites:
Master/PhD, and students in their 7th semester or higher in undergraduate programmes longer than 6 semesters, preferably enrolled in health sciences, public health, epidemiology, medicine, or other professions related to global public health.
Knowledge of statistical software programming (SPSS, R, SAS, STATA) is an advantage but not a prerequisite.
Required Texts
Relevant and in-depth literature will be referenced at the end of each session. However, the following are suggested readings to help students prepare:
Content and Methodology
The course is designed as a synchronous online course supplemented by self-paced asynchronous eLearning units. Synchronous sessions require students to log in and participate at a specific time.
After the required registration for the course, students will receive a course and date overview with the corresponding dial-in data (e.g. for Zoom).
Lecture materials are made available for students to download (e.g. from Moodle, before the session). Moodle is used as a free course management system and learning platform.
Assessment: The course combines knowledge transfer with practical exercises. Additional reading is recommended for each session.
The course is designed for approximately 90 working hours (3 ECTS), including 30 hours of work with online materials and synchronous online sessions and approximately 60 hours of self-study and game-based learning.
Credits must be approved by the student's home institution.