Helhetlig innføring i global- og folkehelse (Del 2) / Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction (Section 2)

Illustrasjons-/bannerbilde for Helhetlig innføring i global- og folkehelse (Del 2) / Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction (Section 2)
Eugloh.eu

NORSK:

Høsten 2025 arrangerer Universitet i Hamburg et nettkurs hvor tema er global- og folkehelse. Kurset omhandler sykdommer i befolkninger, sykdommer som oppstår på grunn av klimaendringer og helsespørsmål knyttet til flyktninger og migranter.

 

ENGLISH:

In the autumn of 2025, the University of Hamburg will host an online course focusing on global and public health. The course covers diseases in populations, illnesses arising from climate change, and health issues related to refugees and migrants.

NORSK:

Dato: 15. oktober 2025 (14:00) - 28. januar 2026 (00:00)
Vertsuniversitet: Universitetet i Hamburg (UHH)
Type arrangement / Modus: Nettkurs
Målgrupper: Masterstudenter, stipendiater, Bachelorstudenter
Varighet: Opptil 1 semester
Godkjenning av kursdeltakelse: Karakterutskrift - 3 ECTS
Språk: Engelsk
Rekruttering av deltakere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 50
Kriterier for evaluering av søkere: 10% akademisk / profesjonell kompetanse - 90% motivasjon

Søknadsfrist: 15. september 2025

 

Dette er del 2 av kurset "Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction". Du kan melde deg på denne delen uten å ha fullført del 1. De som deltok på del 1 vil imidlertid bli prioritert.

* Engelsk navn på kurs: Global Public Health Essentials - Fra det lokale til det globale (3 ECTS)

* Studenter må bekrefte med sin programkoordinator for å sikre at dette blir godkjent.

Kurset varer fra 15. oktober 2025 til 28. januar 20225

Det gir innføring i grunnleggende metodologiske konsepter og nøkkeltemaer innen global- og folkehelse gjennom en aktiv og student-sentrert læringsmetode.

Deltakerne vil også lære å ta i bruk kunnskap gjennom praktiske øvelser, quizer og digitale spill.

Kurset er designet for å vare omtrent 90 arbeidstimer (3 ECTS), inkludert 30 timer med nettbasert materiale og synkrone nettøkter, samt omtrent 60 timer med selvstudium og spillbasert læring.

Det er er delt inn i tre deler: (I) Metoder, (II) Temaer og (III) Praktisk erfaring innen global og folkehelse, som dekker ulike grunnleggende konsepter og nøkkeltemaer.

Synkrone økter:

Onsdag 15. oktober kl. 14:00 CEST November og desember (datoer annonseres senere)

Kursoversikt

Del I: Metoder i global og folkehelse

Måling av sykdommer i befolkninger

  • Introduksjon til global folkehelse og målinger av forekomst, effekt og påvirkning. Studiedesign og potensielle feilkilder I
  • Oversikt over studiedesign. Studiedesign og potensielle feilkilder II
  • Introduksjon til kausal inferens. Studiedesign og potensielle feilkilder III
  • Forveksling og effektmodifikasjon. Studiedesign og potensielle feilkilder IV
  • Standardisering

Del II: Temaer i global og folkehelse

Helsesystemer I

  • Konsepter og internasjonale eksempler. Helsesystemer II
  • Sammenligning og analyse. Ulikheter i helse I
  • Teorier og konsepter. Ulikheter i helse II
  • Praktiske anvendelser. Flyktninger og migranter
  • Helse for flyktninger og andre migrantpopulasjoner. Klimaendringer og helse
  • Helse- og helseøkonomiske konsekvenser av ekstremvær i lys av klimaendringer

Del III: Praktisk erfaring i global og folkehelse

Oppdagelse og inneslutning av sykdomsutbrudd I

  • EDDi - Epidemic Disease Detective Hamburg [Immersiv simuleringsøvelse (nettspill). Oppdagelse og inneslutning av sykdomsutbrudd II
  • EDDi - Epidemic Disease Detective Hamburg [Immersiv simuleringsøvelse (nettspill). Håndtering og analyse av data I
  • Data fra helseforsikringer. Håndtering og analyse av data II
  • Undersøkelsesdata

Målgruppe og krav til søkere:

Masterstudenter/stipendiater og studenter som er på sitt 7. semester eller høyere i bachelorprogrammer som varer mer enn 6 semestre, helst innen helsefag, folkehelse, epidemiologi, medisin eller andre yrker relatert til global folkehelse. Kunnskap om statistisk programvare (SPSS, R, SAS, STATA) er en fordel, men ikke et krav.

Obligatorisk litteratur

Relevant og grundig litteratur vil bli referert til ved slutten av hver økt.

Det anbefales å lese følgende litteratur for å forberede seg:

  • Salm M, Ali M, Minihane M, Conrad P. Defining global health: findings from a systematic review and thematic analysis of the literature. BMJ Glob Health. 2021 Jun;6(6):e005292. doi: 10.1136/bmjgh-2021-005292.
  • Romanello M, Napoli CD, Green C, Kennard H, Lampard P, et al. The 2023 report of the Lancet Countdown on health and climate change: the imperative for a health-centred response in a world facing irreversible harms. Lancet. 2023 Dec 16;402(10419):2346-2394. doi: 10.1016/S0140-6736(23)01859-7.
  • Abubakar I, Aldridge RW, Devakumar D, OrcuC M, Burns R, et al. The UCL-Lancet Commission on Migration and Health: the health of a world on the move. Lancet. 2018 Dec 15;392(10164):2606-2654. doi: 10.1016/S0140-6736(18)32114-7.

Innhold og metodikk

Kurset er designet som et synkront nettkurs supplert med selvstyrte asynkrone e-læringsenheter. Synkrone økter krever at studentene logger inn og deltar på et bestemt tidspunkt.

Etter registrering på kurset vil studentene motta en oversikt over kurs og datoer med tilhørende innloggingsdata (f.eks. for Zoom).

Forelesningsmateriale vil være tilgjengelig for nedlasting (f.eks. fra Moodle før økten). Moodle brukes som et gratis kursadministrasjons- og læringssystem.

Vurdering:

Kurset kombinerer kunnskapsoverføring med praktiske øvelser. Tilleggslesing anbefales for hver økt.

Kurset er designet for omtrent 90 arbeidstimer (3 ECTS), inkludert 30 timer med nettbasert materiale og synkrone nettøkter, samt omtrent 60 timer med selvstudium og spillbasert læring.

Studiepoeng må godkjennes av studentens hjeminstitusjon.

Logo

             www.eugloh.eu

ENGLISH:

Date: 15 Oct 2025 (14:00) - 28 Jan 2026 (00:00)

Host university: University of Hamburg (UHH)

Type of event / Mode: Online course

Target groups: Master students, PhD students, Undergraduate students

Duration: Up to 1 semester in length

Recognition: Transcript of records - 3 ECTS

Language: English

Recruitment of participants: Qualitative Assessment

Number of open spots: 50

Evaluation criteria:10% - Academic / Professional Merit 90% - Motivation

 

Application deadline 15 September 2025

 

This is section 2 of the course "Global and Public Health Essentials: A Comprehensive Introduction". You can enroll in this section without having completed section 1. However, participants of section 1 will be given priority.

*students need to confirm with their programme coordinator to make sure this is recognised

 

The course lasts from15th October 2025 until 28th January 2026

The course introduces students to fundamental methodological concepts and key issues in global and public health through an active and student-centered learning approach.

Students will also learn how to apply their knowledge through practical exercises, quizzes, and digital games.

The course is designed for approximately 90 working hours (3 ECTS), including 30 hours of work with online materials and synchronous online sessions and approximately 60 hours of self-study and game-based learning.

It is divided into three parts: (I) Methods, (II) Topics, and (III) Hands-on experience in Global and Public Health, covering different basic concepts and key issues.

Synchronous Sessions:

Wednesday, October 15 at 14:00 CEST November & December (tba)

 

Course Overview

 

Part I Methods in Global and Public Health

1) Measures of diseases in populations                  Introduction to Global Public Health and measures of occurrence, effect, and impact

2) Study design and potential source of error I       Overview of study design

3) Study design and potential source of error II      Introduction to causal inference

4) Study design and potential source of error III     Confounding and effect modification

5) Study design and potential source of error IV     Standardization

 

Part II Topics in Global and Public Health

 

6) Health care systems I                                             Concepts and international examples

7) Health care systems II                                            Comparison and analysis

8) Inequalities in health I                                            Theroies and concepts

9) Inequalities in health II                                           Practical applications

10) Refugees and migrants                                        Health of refugess and other migrant populations

11) Climate change and health                                  Health and health economic consequences of extreme weather at the backdrop of climate change

 

Part III Hands-on Experience in Global and Public Health

12) Detection and containment of disease outbreaks I        EDDi - Epidemic Disease Detective Hamburg [Immersive simulation excercise (online game)]

13) Detection and containment of disease outbreaks II       EDDi - Epidemic Disease Detective Hamburg [Immersive simulation exercise (online game)]

14) Managing and analyzing data I                                      Health insurance date

15) Managing and analyzing data II                                     Survey data

 

Target group & Prerequisites: 

Master/PhD, and students in their 7th semester or higher in undergraduate programmes longer than 6 semesters, preferably enrolled in health sciences, public health, epidemiology, medicine, or other professions related to global public health.

Knowledge of statistical software programming (SPSS, R, SAS, STATA) is an advantage but not a prerequisite.

 

Required Texts
Relevant and in-depth literature will be referenced at the end of each session. However, the following are suggested readings to help students prepare:

  • Salm M, Ali M, Minihane M, Conrad P. Defining global health: findings from a systematic review and thematic analysis of the literature. BMJ Glob Health. 2021 Jun;6(6):e005292. doi:10.1136/bmjgh-2021-005292. PMID: 34083243; PMCID: PMC8183196.
  • Romanello M, Napoli CD, Green C, Kennard H, Lampard P, et al. The 2023 report of the Lancet Countdown on health and climate change: the imperative for a health-centred response in a world facing irreversible harms. Lancet. 2023 Dec 16;402(10419):2346-2394. doi: 10.1016/S0140-6736(23)01859-7. Epub 2023 Nov 14. PMID: 37977174.
  • Abubakar I, Aldridge RW, Devakumar D, OrcuC M, Burns R, et al. The UCL-Lancet Commission on Migration and Health: the health of a world on the move. Lancet. 2018 Dec 15;392(10164):2606-2654. doi: 10.1016/S0140-6736(18)32114-7. Epub 2018 Dec 5. PMID: 30528486; PMCID: PMC7612863

Content and Methodology

The course is designed as a synchronous online course supplemented by self-paced asynchronous eLearning units. Synchronous sessions require students to log in and participate at a specific time.

After the required registration for the course, students will receive a course and date overview with the corresponding dial-in data (e.g. for Zoom).

Lecture materials are made available for students to download (e.g. from Moodle, before the session). Moodle is used as a free course management system and learning platform.


Assessment: The course combines knowledge transfer with practical exercises. Additional reading is recommended for each session.

The course is designed for approximately 90 working hours (3 ECTS), including 30 hours of work with online materials and synchronous online sessions and approximately 60 hours of self-study and game-based learning.

Credits must be approved by the student's home institution.

Logo

             www.eugloh.eu

Starts: 15.10.25 kl 14.00
Ends: 28.01.26 kl 00.00
Where: Nettkurs / Online course
Location / Campus: Digitalt
Zielgruppe: Ansatte, Studenten
Link: Klikk her
Contact: Ariane Hanrath, Universität Hamburg
E-mail: ariane.hanrath@uni-hamburg.de

Melden Sie mich an!
Add to calendar