Rigmor Furu
Job description
Jeg er prosjektleder for VeiKomp Nord - Veiledningskompetanse for en bærekraftig helsetjeneste i Nord-Norge. Jeg arbeider i hovedsak med pedagogisk bruk av teknologi i utdanning og er leder av Digitalt Læringsteam ved Helsefak. Jeg deltar i ulike FOU prosjekter og læringsaktiviteter sammen med fagmiljøene med mål om å styrke utdanningskvalitet i høyere utdanning.
Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed) er en drivkraft for profesjonalisering av lærerrollen og innovasjon i utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet. HelPed tilbyr fakultetsledelsen og instituttene støtte og inngår aktivt i samhandling med ledelse, vitenskapelig ansatte og praksisfelt om utdanningskvalitet. HelPed tilbyr fleksible kompetanseutviklingstiltak etter undervisere og praksisveilederes behov.
The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →
Publikasjoner utenom Cristin
Johnsen, Elin & Furu, Rigmor (2016): “Aktuelle brukeres evaluering av e-læringskurset PUST. - Et kurs om personer med behov for langtids mekanisk ventilasjon”. ISBN 978-82-8242-059-4. Universitetssykehuset Nord-Norge.
Furu, Rigmor & Lund, Irene (2015): “Jeg puster –altså er jeg”. Kronikk i dagens Medisin, avis og på nett: www.dagensmedisin.no/artikler/2015/1/02.
Warth,L.L., Furu, R. (2015): “Synchronous and Asynchrounous Medical Problem solving. The use of videoconference and a discussion forum for collaboration among health care professionals in Norway”. ThinkMind, eTelemed 2015, 2015_1_30_40173. http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=etelemed_2015_1_30_40173
Furu, Rigmor, Lund, Irene & Fondenæs, Ove (2015): Prosjektrapport ”Jeg puster –altså er jeg. Et prosjekt om opplæring knyttet til behov for langtids mekanisk ventilasjon”. ISBN: 978- 82-8242-054-9. NST-rapport 07-2015.
Furu, Rigmor (2014): ”I likevekt med IKT. IKT som verktøy for livsstilsendring ved sykelig overvekt”. Sluttrapport.
Furu, Rigmor (2014): Fleksibilisering av masterstudiet i sykepleie ved UiT Norges arktiske universitet. – Hva, hvorfor og hvordan? Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø.
Furu, Rigmor (2012). Hvor nyttige er virtuelle fagnett for samhandling og kompetansebygging? Kap. 5 i boka Blix, Anderssen og Størdal, red.(2012): Helse Digital. Digitale arenaer i praksis og utdanning.
Kjeldsberg, Anne- Britt, Furu, Rigmor & Gjeldstad, Signe (2010): Det er menneskene det kommer an på. Elektronisk samhandling og kompetanseutvikling i demensomsorgen. Forlag Aldring og helse.
Norbye, Bente & Furu, Rigmor (2010): Kan ”Blended Learning” bidrar til refleksiv praksis? Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, nr. 4.2010, Årgang 12.
Furu, Rigmor (2009): Helsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. Et instrument for faglig refleksjon. Masteroppgave i pedagogikk. Universitetet i Bergen. Det psykologiske fakultet.
Furu, Rigmor, Steinerowski, Arthur (ed), Norbye, Bente & Leslie, Ian (2008): Creating sustainable rural healthcare networks through new technology and learning opportunities. Eureka Digital 4- 2008.
Norbye, Bente, Furu, Rigmor, Leslie, Ian & Steinerowski, Arthur (red) (2008): Innovative approaches to competence building. Eureka Digital 5-2008.
Norbye, Bente & Furu, Rigmor (2007).:I need a kick start. Presentation of an Educational Program using flexible methods of learning. Designed for the Rehabilitation Network in rural areas of Northern Norway. Experiences and reflections. Eureka Digital 2-2008.
Johansen, Magnar, Ytterland, Vegard, Furu, Rigmor & Tot, Zoltan (2007): Rakel. Redskap for Autismenettverk og kompetanseheving med bruk av elektroniske løsninger. Autismeenheten. Nasjonalt kompetansesenter for autismespekterforstyrrelser. Rikshospitalet. Rapport 2. 2007. ISBN 978-82-92793-04-6.
Flytkjær, Vibeke, Øvernes, Eirik, Furu, Rigmor, Larsen, Eva og Kristiansen, Trond (2004): Evalueringsveiviser for nettbasert læring. Nasjonalt senter for telemedisin, Tromsø.
Øvernes, Eirik og Furu, Rigmor (2004).:Hvor er fagfolkene? IKT som hjelpemiddel for å øke kompetanse i og mellom tjenestenivåene? NST-rapport, 06-2004.
Kjeldsberg, Anne-Britt, Furu, Rigmor og Bjørnebye, Sidsel (2004): Lær demens med bredbånd. IKT-basert læringsprogram for helsepersonell. Nasjonalt Kompetansesenter for aldersdemens.
Research interests
Pedagogisk design/læringsdesign
Utdanningskvalitet
Pedagogisk bruk av teknologi
Digital utdanningsfaglig kompetanse
Læring i høyere utdanning
Member of research group
Member of project


CV