Inger Merethe Hansen


Job description

Stillingens undervisningsdel er knyttet til faglig ansvar for videreutdanningsemner i profesjonsfaglig veiledning for lærere i barnehage og skole, samt veilederutdanningsemne i Pedagogikk og Spesialpedagogikk.

Prosjektansvarlig i tiltaket Ny i nord - profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole, Troms og Finnmark, finansiert av Utdanningsdirektoratet. 

Prosjektleder i FoU-prosjektet Fleksibel og tilgjengelig profesjonsfaglig veilederutdanning for lærere i barnehage og skole.

Medlem i Arbeidsutvalget i det nasjonale nettverket Veiledning for nyutdannede lærere (VNL). 

 

 


  • Kirsten Sivertsen Worum, Inger Merethe Hansen, Gjertrud Kalseth :
    7. Tegning som drivkraft for læring i veilederutdanningen
    04. November 2025 DOI
  • Kirsten Sivertsen Worum, Inger Merethe Hansen :
    Samtale, dialog og læring i profesjonsveiledning
    01. Januar 2025 DOI
  • Inger Merethe Hansen, Lene Joensen Kjær, Heidi Østland Vala, Kirsten Sivertsen Worum, Susanne Gunvor Jonsson, Arnhild Blystad et al.:
    Utdanning i profesjonsveiledning: Veilederstudenters perspektiver på utdanningens betydning
    2025
  • Kirsten Sivertsen Worum, Inger Merethe Hansen, Rigmor Olsen :
    Omvendt undervisning som talesjanger i veilederutdanningen- Studenters perspektiv på forhold som har betydning for læreprosesser
    NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk 2022 DOI / ARKIV
  • Karin Helene Danielsen, Annfrid Rosøy Steele, Eva Margareta Alerby, Siv Anita Bjørkli, Hilde Brox, Unn-Doris K. Bæck et al.:
    Læringsglede. Ulike perspektiver på motivasjon og engasjement i læringsprosesser
    Fagbokforlaget 04. November 2025 DOI
  • Inger Merethe Hansen, Heidi Østland Vala, Lene Joensen Kjær, Susanne Gunvor Jonsson, Kirsten Sivertsen Worum, Eva Bjerkholt et al.:
    Utdanning i profesjonsveiledning (UPV) – Veilederstudenters perspektiver på utdanningens betydning
    2025
  • Inger Merethe Hansen, Lene Joensen Kjær, Heidi Østland Vala, Susanne Gunvor Jonsson, Eva Bjerkholt :
    Education for professional mentoring - Mentor students' perspectives on the significance of their education.
    2025
  • Inger Merethe Hansen, Fredrik Mørk Røkenes, Tommy Thompson :
    Introduksjontil temanummer: Veiledning og digitalisering –muligheter og utfordringer
    NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk 2024 DOI
  • Heidi Østland Vala, Lene Joensen Kjær, Inger Merethe Hansen, Susanne Gunvor Jonsson, Arnhild Blystad, Eva Bjerkholt et al.:
    Utvikling til å bli profesjonelle veiledere (UPV). Studentenes perspektiver på bevegelse og vendepunkt i veilederutdanningen
    2024
  • Nina Cathrine Aagesen Vasseljen, Petter William Hansen, Inger Merethe Hansen, Eva Merete Bjerkholt :
    Fra to-årig veiledningsordning til ett-årig introduksjonsår? Forskning og innspill til Kunnskapsdepartementet fra lærerutdanningenes nasjonale kompetansenettverk for veiledning for nyutdannede lærere
    2024
  • Nina Cathrine Aagesen Vasseljen, Runar Vathne, Gerd Sylvi Steinnes, Inger Merethe Hansen, Eva Merete Bjerkholt, Petter William Hansen :
    Nasjonalt nettverk for veiledning for nyutdannede lærere Hvordan bidra til kontinuerlig kvalitetsutvikling i nettverkets arbeid?
    2024
  • Eva Bjerkholt, Heidi Østland Vala, Lene Joensen Kjær, Susanne Jonsson, Arnhild Blystad, Inger Merethe Hansen et al.:
    A Comparative Study on Quality in Mentor Education for Teachers – Developing Professional Mentors
    2022
  • Inger Merethe Hansen, Thomas Rochmann Hasvold :
    Bærekraftig veiledningsordning for nyutdannede lærere i videregående opplæring gjennom partnerskap og bottom-up-perspektiv?
    2022
  • Kari Wallem Bøe, Inger Merethe Hansen :
    Veiledningsordninger for nyutdannede lærere i barnehage og skole.
    2022
  • Eva Bjerkholt, Susanne Jonsson, Heidi Østland Vala, Arnhild Blystad, Lene Joensen Kjær, Inger Merethe Hansen et al.:
    Utvikling av Profesjonelle Veiledere (UPV): Pilotstudium av kvalitet i veilederutdanninger
    2022
  • Inger Merethe Hansen :
    Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring
    Bedre Skole 2020
  • Inger Merethe Hansen, Gjertrud Irene Kalseth, Gunilla Ståhlfors, Anita österberg :
    Nordisk master med inriktning i Aktionsforskning - en undersöking genom narrativ och samtal för utbilningens betydelse av lärande och professionell utveckling.
    2019
  • Kirsten Sivertsen Worum, Rigmor Olsen, Inger Merethe Hansen :
    Studentevalueringer som talesjanger i egen veilederutdanning
    2019
  • Kirsten Sivertsen Worum, Inger Merethe Hansen :
    Omvendt undervisning som en kontinuerlig dialog i veilederutdanningen
    2019
  • Inger Merethe Hansen :
    Veiledning og profesjonsutvikling for lærere i barnehage og skole
    2018
  • Inger Merethe Hansen, Gjertrud Irene Kalseth :
    Forum for praksislærere - En arena som fremmer læring og styrker rollen som lærerutdanner og veileder?
    2017
  • Inger Merethe Hansen :
    Lærerutdannere i praksisfeltet - veiledere for studenter i skole og barnehage
    2016 ARKIV
  • Inger Merethe Hansen :
    Praksisforum - en arena for refleksjon og læring?
    2016 ARKIV
  • Inger Merethe Hansen :
    Et forum for praksislærere - en arena for refleksjon og læring?
    Göteborg Universitet - inst för pedagogik och specialpedagogik 2016

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Hansen, Inger Merethe. Når ensomme praksislærere møtes - Praksisforum som arena for refleksjon og læring. Bedre Skole 2020 (1). ISSN 0802-183X.s 78 - 82.


    Worum, Kirsten Sivertsen; Hansen, Inger Merethe. Omvendt undervisning som en kontinuerlig dialog i veilederutdanningen. Fyrtårnkonferansen 2019 2019-05-14 - 2019-05-14 2019.


    Worum, Kirsten Sivertsen; Olsen, Rigmor; Hansen, Inger Merethe. Studentevalueringer som talesjanger i egen veilederutdanning. Veiledningskonferansen 2019 2019-02-06 - 2019-02-07 2019.


    Hansen, Inger Merethe; Kalseth, Gjertrud Irene. Forum for praksislærere - En arena som fremmer læring og styrker rollen som lærerutdanner og veileder?. Veiledningskonferansen 2017 2017-02-15 - 2017-02-16 2017.

    Hansen, Inger Merethe. Praksisforum - en arena for refleksjon og læring?. NORALF - Nordisk konferens i aktionsforskning 2016-10-06 - 2016-10-07 2016.


    Hansen, Inger Merethe. Et forum for praksislærere - en arena for refleksjon og læring?. (fulltekst) 2016.


    Research interests

    Forskningsinteresser er knyttet til veilederutdanning, profesjonsfaglig veiledning og bruk av digital teknologi i høyere utdanning.

    Medlem i forskningsgruppen Lærerutdanning i forandringstid (LIFT) og i forskningsprosjektet "Utdanning i profesjonsveiledning" (UPV). 

    Leder FoU-prosjektet Fleksibel og tilgjengelig profesjonsfaglig veilederutdanning for lærere i barnehage og skole.

    Deltaker i forskningssirkelen for STEP - Partnerskap for bærekrafting overgang fra lærerutdanning til yrke, ledet av Eva Bjerkholt (USN).

    Gjesteredaktør i tidsskriftet NORDVEI med temanummeret Veiledning og digitalisering - muligheter og utfordringer.

     

     

     

    Teaching

    Stillingens undervisningsdel er knyttet til faglig ansvar for videreutdanningsemner i profesjonsfaglig veiledning for lærere i barnehage og skole, samt veilederutdanningsemne i Pedagogikk og Spesialpedagogikk.

    Prosjektansvarlig i tiltaket Ny i nord - profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole, Troms og Finnmark, finansiert av Utdanningsdirektoratet.

    Medlem i Arbeidsutvalget i det nasjonale nettverket Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere.





    ILP Lærerutdanning 4.072


    Click for bigger map