Zerihun Woldeselassie
Job description
Som faglig ansatt i MPCT-programmet har Woldeselassie hovedansvar for undervisning i følgende emner og moduler: Tverrfaglige, kunnskapsproduksjon, kritiske, kjønns- og dekoloniale perspektiver på fred, sikkerhet, vold og krig. Sosiokulturelle og antropologiske tilnærminger og perspektiver på vold, krig, sikkerhet, fredsbygging og forsoning. Etnisitet, identitetspolitikk, nasjonalisme, ekstremisme og vold. Religion, vold og fredsbygging. Utover undervisningen har han ansvar for: veiledning av masterstudenter i deres masteroppgaver. Sensorrolle ved eksamener og vurdering av masteravhandlinger. Fagansvar for utvalgte emner og moduler. Planlegging og gjennomføring av workshops og seminarer knyttet til studentprosjekter/masteroppgaver.
Work areas
UndervisningThe 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →
Research interests
Faglige kompetanseområder
Zerihuns MPhil- og PhD-forskning og feltarbeid fokuserer på spørsmål om den reproduksjonen og transformasjonen av sosiopolitisk struktur, mangfold og kompleksitet når det gjelder identitet, tilhørighet og politikk. Han har utført langsiktig etnografisk forskning og feltarbeid blant minoriteter og/eller muslimske grupper.
Teaching
Erfaring
I Norge har han siden 2016 undervist i freds- og konfliktstudier i ulike fag innen etnisk- og nasjonalismestudier, religionsvitenskap, metoder og metodikk.
Unidervisning emner - Hæst -2025
Undervisning og veiledningsområder
Sosiokulturelle perspektiver på
1) vold, krig og militarisme
2) fred, sikkerhet og fredsbygging
3) rettferdighet og forsoning etter grusomheter
Tverrfaglige og flerfaglige perspektiver
1) Identitet og tilhørighet (dannelse og politikk):
2) Etnisitet, nasjonalisme, konflikt og vold
3) Religion, vold og fred
4) Kjønn, konflikt, vold og fred
Metodikk
1) Samfunnsvitenskapenes filosofi/Forskningsparadigmer
2) flerfaglighet/tverrfaglighet - Problemløsning og kritiske tilnærminger i samfunnsvitenskapene
3) Forskningsspørsmål, Kvalitativ forskning, Case-studie , og Enografi
4) Kritisk epistemologi: avkolonisering av kunnskap, avkolonisering av fred, kritisk tenkning, kunnskapsproduksjon
Veiledning for studenter fra
Universitetet i Hamburg
Universitetet i Tromsø
Erasmus- Mundus Human Rights Policy and Practice programmet